شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۱
شرح آرا و احوال شهید اول در موسسه حکمت و فلسفه

نشست «شرح احوال، آثار و افكار محمدبن مكي»، بزرگترين فقيه شيعه در قرن هشتم هجري، با سخنرانی حجت‌الاسلام رضا مختاری در موسسه حکمت و فلسفه برگزار می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نشست در ادامه سلسله سخنراني‌هاي ماهانه برنامه همكاري موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران با موسسه مطالعات اسلامي دانشگاه تهران - دانشگاه مك‌گيل برای معرفي احوال و آثار و افكار سي تن از بزرگان و مشاهير علمي و ادبي و فرهنگي اسلام و ايران برگزار می‌شود.

در نشست مذکور که به شرح احوال، آثار و افكار بزرگترين فقيه شيعه در قرن هشتم هجري، شهيد اول محمد بن مكي اختصاص دارد. حجت‌الاسلام رضا مختاري که بيش از بيست جلد كتاب در موضوعات فقه، تاريخ، شرح حال، اخلاق و نقد تالیف کرده است، در این نشست سخنرانی می‌کند. مختاری یکی از موسسان مرکز کتابشناسی شیعه است.

محمدبن مكي عاملي جزيني معروف به شهید اول، از فقهاي نامدار شيعه در قرن هشتم است و تاليفات مهم و تاثيرگذاري در فقه دارد كه برخي از آن‌ها چون «دروس»، «ذكري»،‌ «قواعد و فوايد» و «لمعه» جزو كتاب‌های درسي حوزه علميه‌اند و از جايگاه ويژه‌اي در علوم ديني برخوردارند.

همچنین شيخ زين‌الدين‌بن علي‌بن احمد جزيني جبعي معروف به شهید ثانی نیز از فقهاي نامدار شيعه با تاليفات متعدد است كه به همراه شهید اول، دو شخصيت درخشان فقه شيعه محسوب مي‌شوند، به گونه‌ای که بسياري از آرا و ديدگاه‌هاي فقهي شيعه مأخوذ از تحقيقات اين دو شخصيت نام‌آور شيعه است.

نشست بررسی احوال و آرای شهید اول، روز سه‌شنبه 28 شهريور‌ماه 1391 ساعت 17 در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود. این موسسه در تهران، خيابان ولي‌عصر(عج)، خيابان نوفل‌لوشاتو، خيابان شهيد آراكليان، شماره 4 واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها