دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
سنت اندرزنامه‌نویسی در اندیشه سیاسی تاریخ میانه ایران

کتاب «بررسی تحلیلی سنت اندرزنامه‌نویسی در اندیشه سیاسی تاریخ میانه ایران» نوشته سینا فروزش، عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات تهران از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب تاریخی به بررسی جریان فکری اندرزنامه‌نویسی سیاسی در تاریخ میانه ایران و نتایج به دست آمده از آن می‌پردازد. «منحنی اندیشه‌های سیاسی در نمودار جریان اندرزنامه‌نویسی سیاسی تاریخ میانه ایران دچار چه افت و خیزهایی شده» یا «علت استمرار و نتایج حاصل از جریان یاد شده چه بوده» از نمونه سوال‌هایی به‌شمار می‌آید که کتاب به آن‌ها پاسخ داده است.

این کتاب با یک مدخل یا فصل مقدماتی در سه بخش تنظیم شده که در مدخل کتاب به «اندیشه‌های سیاسی در ایران باستان» پرداخته شده است، چرا که به گمان نگارنده، شناخت اندیشه‌های سیاسی ایران دوره اسلامی بدون درک صحیح از اندیشه‌های سیاسی ایران باستان امری عقیم و نارس به نظر می‌رسد. 

هر یک از بخش‌های سه‌گانه به چند فصل تقسیم شده‌اند. بخش اول که مشتمل بر سه فصل بوده به «مقدمه‌ای بر تاریخ اندیشه‌های سیاسی در جهان اسلام و ایران»،«روابط خلیفه و سلطان در تاریخ میانه ایران» و «پیشینه اندرزنامه‌نویسی در ایران باستان» بخش‌بندی شده است.

در بخش دوم که مشتمل بر چهار فصل است به اندیشه‌های سیاسی «عنصرالمعالی کیکاوس بن اسکندر زیاری»، «خواجه نظام‌الملک طوسی»، «امام محمد غزالی طوسی» و «شیخ مصلح بن عبدالله سعدی شیرازی» اختصاص داده شده است. 

سرانجام در بخش سوم که در یک مدخل و یک فصل تنظیم و تدوین شده «مبادی مدیریت سیاسی» در اندیشه‌های سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی بررسی شده است. در قسمت پایانی نیز علاوه بر ذکر نتایج تحقیق، با عنوان «نتیجه‌گیری»، فهرست منابع و مآخذ ذکر شده است.

چاپ نخست «کتاب بررسی تحلیلی سنت اندرزنامه‌نویسی در اندیشه سیاسی تاریخ میانه ایران» نوشته سینا فروزش با بهای شش هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها