سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
مخاطبان ایرانی «نوآوری در فن‌آوری» را می‌خوانند

«تکنوپل‌ها؛ مراکز نوآوری در فن‌آوری» با ترجمه مریم شریعت‌زاده منتشر شد. در این کتاب مفهوم نوآوری در فن‌آوری از دیدگاهی جدید مطرح شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسنده در این کتاب در صدد است مخاطب را با مفهوم نوآوری در فن‌آوری، به عنوان مرحله‌ای از تکامل صننعتی، آشنا کند و به جایگاه نوآوری و اطلاع‌رسانی در مراکز فن‌آوری غرب و شرق، استراتژی‌های همکاری‌ها و ضرورت بسط گستره تولید و چگونگی آن بپردازد. 

در تعریفی که این کتاب از تکنوپل ارایه داده آمده است: «تکنوپل‌ها یا مراکز نوآوری در فن‌آوری، الگوهای تولید اجتماعی نوینی هستند که سیر تکاملی خود را طی می‌کنند.»

دکتر مریم شریعت‌زاده، مترجم کتاب، موضوع مطرح‌شده در این اثر را در ایران نوپا دانست و بر ضرورت توجه به آن تاکید کرد. وی با بیان این مطلب اظهار کرد: در این کتاب ساختاری که مربوط به عصر صنعتی پیشرفته است مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر ضرورت پیوند تحقیقات و تولید صنعتی با آموزش صنعتی تاکید می‌شود.

وی افزود: در قدیم دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و صنایع از هم جدا بوده‌اند اما نویسندگان این کتاب بر ضرورت همجواری و همکاری این سه بخش تاکید می‌کنند. در واقع مراکز نوآوری در فن‌آوری از همکاری این سه بخش شکل ‌می‌گیرند. در این کتاب نمونه‌هایی از این گونه ساختارها در جهان ارایه شده‌اند.

این پژوهشگر درباره متن کتاب گفت: این اثر با دیدی بسیار باز نوشته شده و در آن نقاط ضعف و قوت در کنار هم آمده است. مباحثی هم به کمبودها اختصاص یافته و تلاش بر این است که خواننده با مطالعه کتاب به فکر فرو رود و فقط به پذیرش بدون تفکر مفاهیم و توضیحات اکتفا نکند.

وی با تاکید بر جدید بودن این مباحث گفت: نوآوری در فن‌آوری هنوز به خوبی در کشور ما مطرح نشده و باید شرایطی فراهم شود که ضرورت توجه به آن در جامعه درک و به‌تدریج نهادینه شود.

شریعت‌زاده مخاطبان این کتاب را جامعه علمی و فنی کشور، مراکز رشد، مراکز فنی و علمی، مراکز صنعتی و تجاری و همچنین دانشجویانی دانست که می‌خواهند جایی در جامعه علمی کشور بیابند و در پی پیشرفت و درک نوآوری هستند.

کتاب «تکنوپل‌ها مراکز نوآوری در فن‌آوری» اثری است از میشل بورنیه و گی لاکروا که با ترجمه مریم شریعت‌زاده با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، در 160 صفحه و به بهای پنج هزار تومان از سوی انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها