سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
بررسی سه روستای شمال ایران بر اساس فرهنگ عامه در يك كتاب

«پژوهش مقدماتی در سه روستای شمال ایران (حیدرالات،مربّو، نومل)» عنوان کتابی است که کاظم سادات اشکوری از دیدگاه مردم‌‌شناسی و با رویکردی مبتنی بر فرهنگ عامه به بررسی این سه روستای ایران پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «پژوهش مقدماتی در سه روستای شمال ایران» عنوان کتابی است که نگارنده پس از ۳۸ سال منتشر کرده است. چنان‌که در مقدمه کتاب نیز آمده است، در این پژوهش‌ها، آمار و ارقامی ارایه و مسایلی عنوان شده است که به هنگام بررسی تغییرات پیش آمده در روستا‌ها بسیار کارآمد بوده و البته به لحاظ تاریخی نیز سندی است برای مقایسه میزان تغییراتی که در طول این سال‌ها رخ داده است. 

اشکوری در تلاش است تا به واسطه پژوهش مزبور نشان دهد که پیچیدگی و دغدغه زندگی شهری چیزی از پیچیدگی‌های فرهنگ عامه و فهم عرفی در جامعه روستایی کم نمی‌کند و الزاما نمی‌توان مفهوم «پیچیدگی» را در خیابان‌ها، نهادها، سازمان‌ها و آسمانخراش‌ها خلاصه و سمبل کرد. 

اشکوری در این کتاب سعی کرده تا از منظر مردم‌‌شناسی و متکی بر فرهنگ عامه و با دیدگاهی مبتنی بر فهم عرفی، سه روستای حیدرالات (گیلان)، مربو (گیلان) و نومل (مازنداران) را بررسی کند. البته نگارنده در کنار پژوهش‌های مقدماتی که در هر روستا انجام داده یک یا دو موضوع را نیز به صورت جداگانه طرح و در قالب مقاله‌ای مستقل پیوست فصول کرده است. 

این کتاب در سه فصل تنظیم شده که نویسنده در فصل نخست «روستای حیدرالات» را بررسی کرده است. آب و هوا، فعالیت‌های تولیدی، دامداری، شکار، گورستان، تقسیم کار، بازی‌ها- فراغت و سرگرمی از  مولفه‌هایی‌اند که در این فصل به آن‌ها پرداخته شده است و «روزنه‌ای به سبزه و امید» با موضوعیت جنگ و ترانه به صورت مقاله‌ای مستقل در کنار این فصل آمده است. 

اشکوری در فصل دوم «روستای مربو» را با بیان مولفه‌هایی نظیر جمعیت، باغ‌های میوه، منابع آب زراعی، صنایع دستی، اوزان و مقادیر محلی، گذراندن اوقات فراغت بررسی کرده است و به واسطه دو مقاله «پوشاک» و «قرار‌ها و قرارداد‌ها» که پیوست این فصل شده صورت‌بندی پوشاک زنان و مردان چوپانان را به همراه تقسیم کار و بده بستان‌های محلی تحلیل کرده است. 

سرانجام نگارنده در فصل سوم به تحلیل و بررسی «روستای نومل» پرداخته و مقاله‌ای تحت عنوان «از گهواره تا گور» را پیوست فصل پایانی قرار داده است. 

كاظم سادات اشکوری دانش‌آموخته رشته جغرافیای انسانی و اقتصادی از دانشگاه تهران است. اشکوری علاوه بر فعالیت در زمینه مردم‌‌شناسی و فرهنگ عامه و پیش از آن‌که فعالیت خود را به شکل جدی در مرکز مردم‌‌شناسی ایران آغاز کند، مدتی نیز به روزنامه‌نگاری پرداخته است. از وی تاکنون بیش از ۲۲ عنوان کتاب در زمینه شعر، داستان، تحقیق مردم‌‌شناسی، ترجمه و طنز منتشر شده است. 

چاپ نخست کتاب «پژوهش مقدماتی در سه روستای شمال ایران (حیدرالات، مربو، نومل)» در 128 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات هزار کرمان (نشر هزار) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها