چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۷
«بودجه‌ریزی عمومی» با نگاهی به مسایل بومی کشور منتشر شد

کتاب «بودجه‌ریزی عمومی» اثر مشترک عادل آذر و طیبه امیرخانی منتشر شد. به گفته امیرخانی در این کتاب با تمرکز بر مسایل ایران، نهادهای بودجه‌ریزی و بودجه محلی بررسی شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  امیرخانی، این اثر را تلفیقی از تالیف و ترجمه دانست و اظهار کرد: سعی کردیم در نگارش این کتاب روند آثار موجود در بازار کتاب ایران را دنبال نکنیم و رویکرد جدیدی را پیش بگیریم.

وی درباره بخش‌های مختلف این کتاب چنین توضیح داد: در فصل نخست کتاب، دو مشکل در بحث مالی عمومی را مطرح کردیم و فصل‌های بعد را به نوعی در پاسخ به این دو مشکل نوشتیم.

این استاد دانشگاه بومی کردن مطالب این کتاب را از دیگر ویژگی‌های آن دانست و تشریح کرد: فصلی از این کتاب به بودجه‌ریزی در ایران اختصاص یافته اما در تمامی مراحل نگارش این اثر کوشیده‌ایم مطالبی را که مطابقت زیادی با نیازهای ایران نداشت، حذف و تمام مسایل را بر اساس نیازهای کشور مطرح کنیم.

بودجه‌ریزی محلی موضوع دیگری است که به گفته امیرخانی سبب تمایز این کتاب نسبت به آثار موجود شده است. وی در این‌باره توضیح داد: بودجه‌ریزی محلی با تمرکز بر مسایل ایران در این کتاب مطرح شده که به طور خاص به حوزه شهرداری‌ها مربوط می‌شود. 

عضو هیات علمی استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی تهران درباره هدف اصلی نگارش این کتاب گفت: هدف این بود که نهادهای بودجه‌ریزی در راستای دستاوردهای حکمرانی پاسخگو طراحی شوند و سعی کردیم به تمام روش‌های بودجه‌ریزی به شکل نهادی نگاه کنیم و طبقه‌بندی سنتی موجود را کنار بزنیم.

«نهادهای بودجه‌ریزی»، «بودجه و دامنه شمول آن»، «بودجه سرمایه‌ای؛ نظریه و عمل»، «روش‌های بودجه‌بندی و اجرایی کردن آن‌ها»، «بودجه‌ریزی عملیاتی»، «حسابداری تعهدی در بخش عمومی»، «مدیریت هزینه بر مبنای فعالیت در بخش عمومی و خصوصی»،‌ «تهیه، تنظیم و تصویب بودجه»، «اجرای بودجه»، «فرایند گردش بودجه در ایران»، «مدیریت مالی در دولت محلی» و «مباحث جدید در بودجه‌ریزی» برخی از عناوین مطرح‌شده در این کتابند.

در ابتدای این کتاب فهرستی از اختصارات به کار رفته شده در متن به همراه معادل فارسی آن‌ها آورده شده است. 

این کتاب برای دانشجویان رشته‌های مدیریت، اقتصاد و حسابداری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس‌های «اصول تهیه و تنظیم بودجه» و «بودجه‌ریزی عمومی» نوشته شده است. 

دکتر عادل آذر مولف دیگر این کتاب، مدرک دکترای مدیریت صنعتی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده است و مدتی به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

«بودجه‌ریزی عمومی» اثر مشترک دکتر آذر و دکتر امیرخانی با شمارگان هزار نسخه، در 558 صفحه و به بهای 9 هزار و 500 تومان از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها