سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
جزینی: حضور نویسندگان میان زلزله‌زدگان روحیه آن‌ها را تقویت می‌کند

«سفر به شهر زیتون» خاطرات و گزارش‌هایی درباره حضور هنرمندان و نویسندگان در سفر به رودبار و منجیل زلزله‌زده را روایت می‌کند. محمد جواد جزینی در گفت‌و‌گو با «ایبنا» این اثر را به لحاظ توجه و مدیریت بر ابعاد روانی و عاطفی زلزله بسیار قابل اهمیت می‌داند. وی توضيح داد که این کتاب گزارش پشت صحنه‌ای است از وقایعی که پس از زلزله برای شهرهای زلزله‌زده رخ داده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جزینی، یکی از نویسندگان این کتاب است که یادداشت حجیم این کتاب با نام «سفر به شهر زیتون» را نوشته است. 

وی در این باره گفت: به طور اتفاقی از من خواسته شد که چند روزی به مناطق زلزله زده بروم و این سفر آن‌چنان ما را متاثر کرد که تا سه ماه در آنجا مستقر شدیم و آن زمان با مشارکت حوزه هنری علاوه بر تامین برخی کمک‌ها و نیروهای امداد، تیمی از هنرمندان، شاعران و نویسندگان نیز برای تقویت روحیه بازماندگان به منظور تولید کمک‌های فرهنگی به این شهرها سفر کردند.
 
وی اظهار کرد: در این رویداد طرحی با عنوان «دست‌های عاطفه» به حمایت از کودکان و نوجوانانی برخاست که در کانون بحران قرار داشته و نزدیکانشان را از دست داده بودند. در این طرح در چادرهایی برای بچه‌ها آموزش‌های هنری و برنامه‌های هنری اجرا می‌شد. این گروه با امداد و نجات کاری نداشت و فقط هدفش تقویت قوای عاطفی بچه‌ها با تاسیس مدارس هنری و آموزشی موقت بود. این برنامه‌ها قصه‌گویی، نقاشی و حتی فوتبال و برنامه‌های دیگر را شامل می‌شد که مسوولیت توزیع هنرمندان و تنوع برنامه‌ریزی‌ها را من بر عهده داشتم. 

این داستان‌‌نویس توضیح داد: البته در این ایام یادداشت‌هایی نیز توسط خود بچه‌ها در این برنامه‌ها نوشته می‌شد و من نیز یادداشت‌های روزانه‌ام را درباره برنامه‌ها و اتفاقات پیرامون می‌نوشتم که روایت‌هایی است از مجموعه رخدادهای خوب و بدی است که در طی این حادثه تلخ کنار هم بودند و ما با چشم‌هایمان می‌دیدیم. 

جزینی گفت: این یادداشت‌ها از دو نظر حایز اهمیت است؛ یکی آن‌که ما گزارشی از رخدادهای پشت صحنه این رویداد را داریم و دوم که این اثر می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران، جامعه‌شناسان و هلال‌احمر قرار گیرد. از سوی دیگر توجه به بعد روانی زلزله است و این که ما توانستیم چند صد نفر کودک و نوجوان را زیر چتر حمایتی خودمان بگیریم و دامنه فعالیت ما از رشت تا لوشان بود. حضور نویسندگان در این مواقع وظیفه آنان است و متاسفانه این اتفاق به دلیل کمبود بودجه در زمان رخ دادن زلزله بم رخ نداد.  

این نویسنده گفت: بخشی از یادداشت‌های این کتاب آن موقع به صورت ستون در روزنامه اطلاعات چاپ می‌شد که بعدا به صورت کتاب درآمد.

به گفته جزینی، این کتاب که شامل چند یادداشت نویسندگان و هنرمندان است، بعد از بیست سال از سوی انتشارات سوره مهر دوباره منتشر می‌شود و می‌تواند منبع خوبی برای آشنایی با تبعات این گونه حوادث‌ها و نحوه همدلی میان انسان‌ها در مواقع این چنینی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها