پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
انتشار وصيت‌نامه‌های 128 شهيد استان كردستان

جلد چهارم مجموعه «وصيت‌نامه كامل شهدا» به وصيت‌نامه شهداي استان كردستان اختصاص دارد. در اين كتاب به كوشش نسرين خادمي خالدي وصيت‌نامه 128 شهيد استان كردستان گردآوري شده است._

 به‌ گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مجموعه «وصيت‌نامه كامل شهدا» به كوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران و با هدف روشن‌سازي تاريخ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس منتشر مي‌شود. 

در پيش‌گفتار جلد چهارم این مجموعه که به وصيت‌نامه شهداي استان كردستان اختصاص دارد، بر نقش اسناد و مدارك انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در بازشناسي و تنوير انديشه بخش‌هاي مختلف اجتماع تاكيد شده است. 

«مقدمه» این جلد نیز با اشاره به وقوع جنگ تحميلي عراق علیه ایران در ماه‌هاي نخست پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به بيان مشكلات موجود در آن دوران در استان كردستان، از جمله «تبليغات بر ضد جمهوري اسلامي ايران، ارتش و سپاه»، «وجود بازار فروش اسلحه و مهمات»، «پخش نشريات و كتاب‌هاي ماركسيستي در معابر عمومي» و ساير ناامني‌هاي اجتماعي در نتيجه همسايه بودن با حکومت صدام در عراق در آن زمان مي‌پردازد. 

«كردستان امروز» و «نگاهي اجمالي بر اوضاع منطقه در گذشته» و «كردستان، انقلاب اسلامي و جنگ» از عنوان‌هايي‌اند كه در مقدمه اين اثر مخاطب را با استان كردستان آشنا مي‌كنند. 

سپس نويسنده مقدمه به ضرورت تدوين وصاياي شهداي جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و مراحل تنظيم آن‌ها مي‌پردازد كه در اين ميان به ويژگي‌هاي مشترك شهيدان در وصيت‌نگاري‌هاي‌شان مانند «ذكر خدا»، «مخاطب عمومي داشتن» و «دعا‌ها و نيايش‌هاي متضرعانه» اشاره شده است. 

صرف نظر از وجاهت شرعي و قانوني وصيت‌نامه‌نويسي، نگارنده مقدمه اين اثر، وصيت‌نامه شهدا را اسناد مكتوب جنگ قلمداد مي‌كند و مي‌نويسد: «در حقيقت، وصاياي شهدا حاوي ابعاد مختلفي از جنگ ايران و عراق است كه به دست رزمندگاني نگاشته شده كه مستقيما در جريان اين جنگ قرار داشته‌اند و تصويري ملموس و عيني از حال و هواي اين جنگ نابرابر به دست مي‌دهند... از خلال اين وصايا مي‌توان به آرا و عقايد، آرمان‌ها و انگيزه‌هاي رزمندگان شهيد در باب جنگ تحميلي و نيز طبقات اجتماعي آن‌ها، ميزان تحصيلات، شرايط روحي و رواني آن‌ها در جبهه، توصيه‌ها و دغدغه‌هايشان در باب مسايل سياسي و اجتماعي و بسياري از مسايل ديگر پي برد.» 

«به‌كارگيري فن تصحيح متون براي وصاياي شهدا» و « نحوه تصحيح وصاياي شهدا» عنوان‌هاي پاياني مقدمه اين نوشتارند. مخاطب سپس با مشاهده نقشه استان كردستان و 9 شهر آن وصيت‌نامه شهيدان را مطالعه مي‌كند. 

آوردن تصويري از هر شهيد، بخشي با عنوان «درنگ» كه چكيده‌اي از مطالب هر وصيت‌نامه‌ را در بر مي‌گيرد، كليدواژه‌هاي هر وصيت‌نامه و نيز ارايه تصوير دست‌نويس وصيت‌نامه‌ها از ويژگي‌هاي جلد چهارم مجموعه «وصيت‌نامه كامل شهدا» هستند. 

در بخش «درنگ» در وصيت‌نامه شهيد «يوسفعلي عباس‌زاده» آمده است: «شهيد در سه وصيت‌نامه در تاريخ‌هاي متفاوت توصيه‌هاي خود را به خانواده و دوستان متذكر شده است. ايشان فردي از خويشان را قيم فرزندانش نموده و از ايشان خواسته تا در فراگيري قرآن فرزندانش را ياري داده و آن‌ها را با مسجد مانوس كند.»
 
در فهرست اعلام جلد چهارم «وصيت‌نامه كامل شهدا» آيات، احاديث، اشخاص، سخن بزرگان، اشعار، اماكن، عمليات‌ها و يگان‌های نام‌برده درمتن گردآمده ‌است. 

جلد چهارم «وصيت‌نامه كامل شهدا» همراه با نسخه الکترونیکی آن از سوی نشر شاهد در قطع وزيري و 798 صفحه با شمارگان 1500 نسخه و بهاي 120 هزار ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط