دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
مجموعه داستانی از نویسندگان معاصر روسیه منتشر شد

مجموعه داستانی با نام «پایان شاد» دربرگیرنده آثاری از سه نویسنده معاصر روسیه با ترجمه و گردآوری زهرا محمدی به چاپ رسید. این داستان‌ها با محوریت فضای کشور روسیه در فراز و فرود سال‌های قبل و پس از فروپاشی شوروی نوشته شده‌اند و تا حدودی نمایی از روسیه معاصر را در افت و خیزهای سیاسی و اجتماعی ارایه کرده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «ویکتوریا توکاروا» شاعر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس، نویسنده‌ای است که در این مجموعه داستان‌هایی از او منتشر شده. وی متولد 1937 سنت پترزبورگ است و کتاب‌هایی چون «پایان شاد»، «به جای من»، «اسب بالدار»، «باید و نباید» و سناریوی فیلم «جنتلمن‌ها موفق باشید» و «میمینو» را در کارنامه خود دارد. 

«آندری گلاسیموف»،‌نویسنده و شاعر نیز متولد 1966 ایرکوتسک و صاحب آثاری چون «عطش»، «سال فریب» و «راحیل» است و آخرین رمان او «خدایان صحرا» است که موفق به دریافت جایزه پرفروش‌‌ترین کتاب روسیه شد.

«یوگنی گریشکاوتس» نویسنده، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر و متولد 1967 در «کمروا» است وی چهره شاخص سبک «مونواسپیکتاکل» یا همان نمایشنامه تک نفره در روسیه است. وی که با خلق آثار متعدد جوایزی را نیز از آن خود کرده است، نویسنده محبوب روشنفکران و افراد تحصیلکرده می‌دانند. 

محمدی در مقدمه کتاب درباره وضعیت نویسندگان روسیه به مطالبی اشاره کرده است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «روسیه و ادبیات آن راز سر به مهری است که بی‌شک مترجمان نخستین گشایندگان آن بوده‌اند. بر گردن ادبیات کلاسیک روسیه به زبان پارسی در گذر سالیان، راه را به سوی شناختن این سرزمین راز آلود برای خوانندگان ایرانی همواره کرده است....
ادبیات امروز روسیه با تکیه بر پیشینه‌ی درخشان قرون عصر طلایی و نقره‌ای ادبیات روسیه، ابعاد تازه‌تری از زندگی، دیدگاه‌ها و تغییرات اجتماعی و ذهنیت مردم روسیه را به مخاطب می‌نمایاند..»
 
بخشی از داستان «جایی که هیچ چیز نیست» نوشته ویکتوریا توکاروا می‌خوانیم: «دوستی دارم به اسم داریان. او دایما در جست و جوی مفهوم زندگی است و مرا به خاطر این که مانند او نیستم، مسخره می‌کند. من واقعا دنبال مفهوم زندگی نیستم چون آن را می‌شناسم...
برای اینکه آدم توی زندگی موفق بشود، باید یاد بگیرد چیزی را با علاقه شدید بخواهد، مثلا عمه فروسیا با علاقه از آموزشگاه مراقبت می‌کند...» 

پایان شاد (داستان‌های معاصر روسیه) تابستان امسال (1391) به شمارگان هزار و 500 نسخه از سوی انتشارات جیحون (کتاب نشر نیک) منتشر شد. این کتاب 134 صفحه و قیمت آن پنج هزار و 200 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها