شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
سروده‌های طنز نسیم عرب‌امیری منتشر شد

سروده‌های طنز نسیم عرب‌امیری با عنوان «داشت عباس قلی خان پسری» با مقدمه ابوالفضل زرویی‌نصرآباد از سوی انتشارات سپیده‌باوران منتشر و راهی بازار کتاب شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «داشت عباس قلی خان پسری» عنوان نخستین مجموعه شعر عرب‌امیری است که اردیبهشت امسال از سوی انتشارات سپیده باواران منتشر شد. در آغاز این مجموعه شعر ایرج میرزا با مطلع «داشت عباس قلی خان پسری» آمده است.

بخشی از این مجموعه طنز، قصه‌ای بلند و منظوم با عنوان «داشت عباس قلی خان پسری» را شامل می‌شود که در قالب مثنوی سروده شده و در آن با نگاهی طنزآمیز و انتقادی، مشاغل و حرفه‌های گوناگون به چالش کشیده شده است. 

در بخش دیگر 28 قطعه شعر طنز با مضامین و موضوعات مختلف و بیشتر با محوریت نقد اجتماعی و پیرامون مسایل و دغدغه‌های انسانی آمده است.

«لاله‌زار!»، «گربه مسکین»، «تلوزیون چه چیز باحالی است»، « بر سنگ مزار خودم!»، «بلوتوث»، «بازیگر بی‌جنبه»، «فال قهوه»، «ذکر خیر استاد» و «انتخاب رشته» عنوان برخی از شعرهای این بخش هستند.

زرویی‌نصرآباد مقدمه‌ای بر این مجموعه شعر طنز نوشته و طی این مقدمه ضمن آن‌که اشاره‌ای به حضور کم‌رنگ‌تر زنان شاعر در عرصه ادب فارسی به‌طور عام و در تاریخ طنز فارسی به‌طور خاص داشته، آن‌را ناشی از برخی از محدودیت‌ها و ملاحظات دانسته که شاید ادب شرقی و لزوم حفظ متانت و وقار نیز در این امر بی‌تاثیر نبوده است.

وی طنز عرب‌امیری را طنزی فخیم، نجیب و مبتنی بر تعاریف جهانی و آکادمیک طنز معرفی کرده است که از پرخاشگری و پرده‌دری می‌پرهیزد و عفت کلام را فدای جذب مخاطب بیشتر نمی‌کند.

زوریی‌نصرآباد معتقد است عرب‌امیری به خوبی آموخته که اگرچه پرداختن به مسایل داغ روز، به کارش بعد رسانه‌ای می‌دهد و او را سریع‌تر به شهرت می‌رساند، اما بهتر است با پرداختن به دغدغه‌های انسانی، به ماندگاری آثارش بیاندیشد.

نمونه شعری از این مجموعه که در پشت جلد کتاب هم آمده است:
«این شاعری که همدم خودکار و دفتر است
آوازهای خاطره‌انگیزی از بر است
با چای داغ و قند فقط حال می‌کند
دنبال استکان قدیمی لب‌پر است
در جشنواره‌ها پی تندیس افتخار
همواره رو به قبله دعاگوی داور است
در جمع شاعرانه دم از عشق می‌زند
در خانه خودش سخن از چیزدیگر است
در وصف مادرش غزلی گفته بی‌نظیر
این سال‌ها که بی‌خبر از حال مادر است
این است شاعری که دل از دور می‌برد
آری، شنیدن دهل از دور خوش‌تر است»

نسیم عرب‌امیری متولد سال 1365 در شهرستان شاهرود و دانش‌آموخته رشته مهندسی برق است.

مجموعه شعر طنز «داشت عباس قلی خان پسری» در 142 صفحه، شمارگان دو هزار و 200 تومان و قیمت چهار هزار و 400 تومان از سوی انتشارات سپیده‌باوران منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط