یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
زیارات حضرت فاطمه(س) را با آمادگی بخوانیم

نویسنده کتاب «زیارات فاطمی» درک معنای زیارت حضرت فاطمه(س) و ایجاد فضایی برای آمادگی روحی سلام کردن و زیارت‌خواندن به درگاه این بانوی بزرگوار را از جمله اهداف تالیف کتابش دانست.-

حجت‌الاسلام محمدباقر انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره چگونگی خلق این اثر اظهار کرد: تمام زیارت‌نامه‌های حضرت فاطمه زهرا(س) را که در ضمن زیارات سایر ائمه آمده بودند، جمع‌آوری کردم و علاوه بر ترجمه متن این زیارات، مقدمه و مؤخره‌ای ادبی برای ایجاد آمادگی روحی مطالعه آن‌ها به رشته تحریر درآوردم.

نویسنده کتاب «گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر» با اشاره به این‌که به دلیل نامشخص بودن مدفن حضرت فاطمه(س) زیارت‌نامه خاصی نیز برای آن حضرت نوشته نشده و در زیارات گوناگون اشاراتی به زیارت این بانوی بزرگ شده است، گفت: از آنجا که موضوعات و مباحث اعتقادی متعددی از لابه‌لای این زیارات قابل استخراج‌اند، در بخش پایانی کتابم ضمن بیان این مطالب، متنی آمیخته از زیارات را به همراه ادبیاتی که آمادگی دریافت این معارف را افزایش می‌دهند، تالیف کرده‌ام.

نویسنده کتاب «زیارات فاطمی» در پاسخ به این سوال که چرا چنین مجموعه‌ای را پدید آورده است و این که آیا درباره سایر ائمه نیز چنین اثری خواهد نوشت؟ توضیح داد: لازم دیدم وقتی کسی می‌خواهد به حضرت زهرا(س) سلام گوید آن هم در برابر مزار گمشده آن حضرت و زیارتی برای ایشان بخواند، بداند به چه کسی سلام می‌دهد و به معنای حقیقی کلماتی که ادا می‌کند، پی ببرد. بسیاری از کلمات به کار رفته در زیارات مانند واژه «ممتحن» مفاهیم عمیقی دارند که لازم است به کمک متون دیگر و سایر روایات معنای اصلی آن را دریابیم. از این روز تصمیم گرفتم با تدوین این اثر یک دوره اصول اعتقادی و تاریخی درباره حضرت تدوین کنم.

انصاری از این مجموعه به عنوان دایرةالمعارفی کوچک و موضوعی درباره یگانه دخت نبی اکرم(ص) یاد کرد و گفت: این زیارتنامه‌ها افزون بر نمایاندن بعد اعتقادی حضرت، به مصائب ایشان که به بعد تاریخی می‌پردازد نیز اشاره دارند.

وی افزود: درباره زیارات سایر معصومان تصمیم ندارم چنین کتابی تدوین کنم؛ چرا که احساس می‌کردم در میان همه زیارات، جای زیارت حضرت فاطمه(س) خالی بود، به این معنا که زیارتی خاص مقبره ایشان روایت نشده است. با این حال تصور می‌کنم به‌ شکل جدیدی به زیارات پرداخته‌ام و منتظر بازخورد مخاطبانم هستم.

نخستین چاپ کتاب «زیارات فاطمی» را انتشارات دلیل ما به تازگی در 120 صفحه رقعی به بهای 24 هزار ريال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها