یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸
«استادان تبسم» منتشر شد

«استادان تبسم» مجموعه نوشته‌های نام‌آوران طنز جهان، به کوشش حسین یعقوبی منتشر شد. یعقوبی که با نوشته‌ای کوتاه در معرفی هر طنزپرداز گوشه‌ای از یک اثر او را در این کتاب گنجانده، معتقد است که این روزها رواج فکاهی سیاسی در مطبوعات و پخش سریال‌های کمدی سخیف به عنوان آثار طنز منجر به شیوع نوعی ذهنیت غلط درباره طنزنویسی شده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «استادان تبسم» مجموعه‌ای از داستان‌های نویسندگان سرشناس جهان است که شهرت خویش را مدیون طنز خاص و منحصر به فرد نوشته‌هایشان هستند، از متقدمینی چون ولتر و گوگول و واسکار وایلد گرفته تا متاخرینی چون چارلز بوکوفسکی، کورت وونه‌گات و ووی آلن.

یعقوبی در مقدمه این کتاب که توضیحاتی را درباره تفاوت طنز و فکاهی نوشته، این‌گونه گفته است: «زمستان 89 بود که آقای حسن‌زاده مدیر محترم انتشارت مروارید به من پیشنهاد داد که در ادامه‌ی کار مرحوم عمران صلاحی در معرفی طنزنوییسان ایرانی، طنزنویسانی را که در ده سال اخیر وارد عرصه شدند، معرفی کنم. خدمت ایشان عرض کردم که متاسفانه رواج فکاهی سیاسی در مطبوعات پخش گستره سریال‌های تلویزیونی و سخیف و اکران اقتباس‌های سینمایی نمایش‌های رو حوضی به عنوان آثار طنز، این ذهنیت غلط را برای جوانان نوقلم ایجاد کرده که طنز یعنی شوخی با سکنات و وجنات و گفتار سیاستمداران و طرح در لفافه‌ی مسایل جنسی. خوب است در کار انتشار منتخب آثار معاصران ایرانی گلچین آثار گذشتگان خارجی را هم چاپ کرد تا الگویی باشد برای کسانی که می‌خواهند با چاشنی طنز قلم بزنند..»

در این کتاب آثاری از ولتر، نیکلای گوگول، اسکار وایلد، جرج برنارد شاو، مارک تواین، آنتوان چخوف، دونالد بارتلمی، برانیسلا نوشیج، ریچارد براتیگان، شل سیلور استاین، وودی آلن، جیمز تربر، ایتالو کالوینو و کارل چاپک، همراه بیوگرافی کوتاهی درباره زندگی و سبک کاری شان با نمونه‌ای از نوشته‌های ایشان منتشر شده است.

«استادان تبسم» امسال (1391)، با شمارگان هزار و 100 نسخه از سوی انتشارات مروارید راهی بازار کتاب شده است. این کتاب 326 صفحه و قیمت آن هشت هزار و 200 تومان است.

«الفبای تقلب»، «خرمگس و زن ستیز» و «محرمانه‌های رومئو و ژولیت»، از جمله آثاری یعقوبی‌اند که از سوی انتشارت مروارید به چاپ رسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها