شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
«پیشینه هنر موسیقی در تمدن ایرانی- اسلامی» منتشر می‌شود

یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی، از آماده‌سازی و انتشار کتاب «پیشینه هنر موسیقی در تمدن ایرانی- اسلامی» خبر داد. هنر موسیقی در این کتاب از ابعاد گوناگون بررسی شده و پژوهش‌های آن با تاکید بر «شاهنامه‌» و سازهایی که فردوسی در این اثر از آن‌ها نام برده، صورت گرفته است.-

موحدفرد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره این کتاب توضیح داد: «پیشینه هنر موسیقی در تمدن ایرانی- اسلامی» در بخش‌های گوناگون حاصل یک دهه تلاش من در این حوزه است، البته تاکنون کتاب‌هایی در این حوزه منتشر شده‌اند، اما در نگارش و انتشار این آثار جامع‌نگری صورت نگرفته است و برخی از آن‌ها با مستندهای تاریخی همخوانی ندارند.

وی تاکید کرد: باتوجه به این‌که هنر موسیقی در میان حکیمان، فلاسفه و اندیشمندان ایرانی و اسلامی به عنوان یک فن، صناعت یا علم شناخته می‌شده، به همین روی تلاش شده یک پیشینه از این هنر در میان حکیمان و اندیشمندان ایرانی و اسلامی و جایگاهی که هنر موسیقی داشته است، ارایه شود؛ چراکه امروز به دلیل حرکت‌های رو به مدرن موسیقی تاحدودی پیشینه این علم کم‌رنگ شده است.

دبیر بنیاد فردوسی با اشاره به این موضوع که آثار مکتوب زیادی درباره موسیقی در دسترس نیست گفت: کتاب‌های معتبری درباره موسیقی ایران باستان در اختیار نداریم و تنها منبع معتبری که پس از اسلام تدوین شده، «شاهنامه» است. این اثر برپایه باور شاهنامه‌پژوهان یک دانشنامه عظیم و گنجینه بسیاری از دانش‌های ایران باستان و پیوند آن با تمدن اسلامی است که فردوسی تلاش کرده از دریچه شعر و ادبیات به آن‌ها بپردازد.

وی ادامه داد: فردوسی در «شاهنامه» به موسیقی رزمی و بزمی پرداخته و برهمین اساس 20 سازی که فردوسی در «شاهنامه» از آن‌ها نام برده است در این کتاب معرفی شده‌اند و از رهگذر این سازها پیشینه هنر موسیقی در ایران ارایه شده است، البته برخی از این سازها هنوز هم وجود دارند و برخی دیگر از بین رفته‌اند.

موحدفرد به بخش‌های گوناگون این کتاب اشاره و تشریح کرد: این اثر حجمی در حدود 180 صفحه دارد. «هنر موسیقی در تمدن ایران و اسلام»، «هنر موسیقی از دیدگاه حکمی و فلسفی»، «هنر موسیقی از دیدگاه فقهی»، «هنر موسیقی از دیدگاه ادبی» و «کتاب‌شناسی هنر موسیقی» عنوان پنج بخش این کتاب است.

وی با تاکید بر تلاش خود در نگارش این کتاب بر پایه گزیده‌نویسی افزود: این کتاب گزیده‌ای از مباحث مرتبط با پیشینه هنر موسیقی را شامل می‌شود و از یک سو برای خواننده عام و از سوی دیگر برای خواننده حرفه‌ای قابل استفاده است.

دبیر کل بنیاد فردوسی در بخش کتاب‌شناسی این اثر اظهار کرد: در بخش کتاب‌شناسی هنر موسیقی بیش از 100 کتاب در این حوزه از زمان ایران باستان تا دوران معاصر معرفی شده است. همچنین چهره‌های تاثیرگذاراین حوزه نیز معرفی شده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: در بخش «هنر موسیقی از دیدگاه فقهی» روایت‌های مختلف درباره موسیقی از امان شیعی و اندیشمندان اسلامی بررسی و هر یک از آن‌ها با شرایط زمان و مکان سنجیده شده‌اند. همچنین به‌طور کلی در این کتاب تلاش شده است به دستاوردهای ایرانیان ایران باستان در حوزه موسیقی نزدیک شویم.

موحدفرد در پایان یادآور شد: هنوز ناشر ویژه‌ای برای این کتاب در نظر گرفته نشده است، اما این اثر با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی جوانان و بنیاد فردوسی به چاپ می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط