سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶
وجود رسانه تخصصی کتاب، نشانه توسعه‌یافتگی جامعه است

مهدی فیروزان، مدیر عامل شهر کتاب، فعالیت رسانه‌های خبری به طور اختصاصی در حوزه‌های معرفتی را ‌نشانه رشدیافتگی جامعه دانست و گفت: هر رسانه‌ای هر چه‌قدر در حوزه کتاب فعالیت کند، به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک خواهد کرد و تعداد این رسانه‌ها، نشانه توسعه‌یافتگی این حوزه است.-

فیروزان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: زمانی این سخن مطرح بود که به تعداد دایره‌المعارف‌هایی که در یک زبان منتشر می‌شوند، آن زبان رشد یافته است اما اکنون نیز به اعتقاد من به تعداد رسانه‌های خبری که در حوزه‌ای از فرهنگ، معرفت و تاریخ یک جامعه فعالیت می‌کنند، آن ملت رشد یافته است. بنابراین هر رسانه‌ای هر چه‌قدر در حوزه کتاب فعالیت کند، به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک خواهد کرد و تعداد این رسانه‌ها، نشانه توسعه‌یافتگی این حوزه است. 

وی با اشاره به فعالیت خوب خبرگزاری کتاب ایران در اطلاع‌رسانی حوزه کتاب گفت: برای من بسیار پیش آمده است که در موقع نیاز داشتن به اطلاعاتی درباره کتاب‌ها، به این رسانه مراجعه کرده‌ام. جای «ایبنا» در میان رسانه‌ها بسیار خالی بود و حضور آن در عرصه رسانه‌ها اتفاق بسیار خوبی است و باید همچنان به این فعالیت خوب خود ادامه دهد.

داماد امام موسی صدر در راستای ارتقای فعالیت‌های خبرگزاری کتاب ایران، ایجاد امکان تعامل بیشتر با مخاطبان و کتاب‌دوستان را پیشنهاد داد و گفت: «ایبنا» می‌تواند برای مطلوب‌تر شدن فعالیت‌هایش، به ایجاد یک شبکه اجتماعی و توسعه فعالیت‌هایش به این شبکه فکر کند. در این صورت می‌توان برای یک کتاب، امکان گفت‌وگو و تعامل مخاطبان را ایجاد کرد و نظرات و نقدهای آنان را نیز مشاهده کرد. «ایبنا» نباید نگران این تعاملی شدن باشد زیرا مردم ایران، امروزه توسعه‌یافته‌تر از آنند که با رسانه‌هایی همچون خبرگزاری کتاب ایران، سیاسی برخورد کنند و باعث دردسر آن شوند.

وی ایجاد سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی و تعاملی در حوزه کتاب را باعث رشد بازار کتاب دانست و افزود: به اعتقاد من در حال حاضر خبرگزاری کتاب ایران، تنها مرجع بخش خصوصی در حوزه معرفی کتاب است که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند. بنابراین سازمان‌های مسوول، از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با توسعه و رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های این رسانه موافقت کنند. امروزه فعالان بخش کتاب، از جمله نویسندگان، ناشران و منتقدان به بلوغ فرهنگی لازم رسیده‌اند و خارج از خط‌مشی‌ها کاری انجام نمی‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط