یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
«پا برهنه در آتن» به بازار آمد

نشر قطره نمایشنامه «پابرهنه در آتن» نوشته مکسول اندرسن را با ترجمه مشترک بهزاد قادری و حسین زمانی مقدم منتشر کرد. سقراط شخصیت اصلی این نمایشنامه است که در اتفاقات این اثر دوبار کشته می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشنامه «پابرهنه در آتن» اثر مکسول اندرسن با ترجمه مشترک بهزاد قادری و حسین زمانی مقدم توسط نشر قطره منتشر شد. 

این نمایشنامه سقراط را پابرهنه در آتن به تصویر می‌کشد، اما این سقراط در این متن دوبار کشته می‌شود؛ یکبار با روحیه اسپارتی حاکم بر آتن، و یکبار هم به دست دایناسورهای آمریکایی!
 
در بخشی از مقدمه این نمایشنامه آمده است: «اگر ترجمه‏هاى موجود در کتابخانه‏ها، تنها راه مواجهه‌ ما با نمایشنامه‏هاى خارجى باشد، در این صورت درک و دریافت‌مان از تاریخِ ادبیاتِ نمایشى ناکامل و مجازى خواهد بود، که این تاریخ چیست مگر سیر متونى نمایشى که هریک به دوره‏اى تعلق دارند و به جغرافیایى. در ایران بسیارند نمایش‌نامه‏هایی که ترجمه شده‏اند، در حالى‌که نه مهم بوده‏اند و نه در میانِ آثارِ نویسنده‏شان جایگاهى داشته‏اند. همچنین بسیارند نمایشنامه‏هایى که چنان در سیر ترجمه تحریف شده و تغییرِ شکل یافته‏اند که استناد به آن‏ها تنها ما را به تاریخى جعلى از ادبیات نمایشى مى‏رساند. نمایشنامه‏هاى جریان‌سازی که از سیر ترجمه‏هاىِ متون نمایشى جامانده‏اند، نیز بسیارند، آثارى که به هر دلیلى، از جمله دشوارى متن، فقدانِ متـرجم بـراى بـرخـى زبـان‏ها و چند دلیل دیگر، ترجمه نشده‏اند و عدمِ ترجمه‏شان بیش از همه دانشجویانِ تئاتر را با معضلى جدى روبه‌رو کرده است. سال هزار و نهصد و پنجاه مرزِ تاریخِ نگارشِ آثارى قرار گرفته که در این مجموعه جاى ‏گرفته‌اند.»

نشر قطره نمایشنامه «پابرهنه در آتن» نوشته مکسول اندرسن را با ترجمه مشترک بهزاد قادری و حسین زمانی مقدم در 200 صفحه و با قیمت 6 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط