دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
نشست هم‌اندیشی موسسه فرهنگی اکو با موسسه خانه کتاب

داریوش مطلبی، معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب گفت: حجت‌الله ایوبی، رییس موسسه فرهنگی اکو سه‌شنبه (10 مرداد) با هدف هم‌اندیشی و همکاری‌هایی که این موسسه با خانه کتاب در حوزه اجلاس منطقه‌ای isbn (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) و حوزه نشر می‌تواند داشته باشد، در موسسه خانه کتاب حضور می‌یابد.-

داریوش مطلبی، معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: موسسه خانه کتاب با توجه به عضویتش در نظام جهانی isbn(شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) و نظام جهانی ismn(شماره استاندارد بین‌المللی موسیقی) یک سلسله تعاملات بین‌المللی در سطح منطقه و با کشورهای عضو دارد تا بتواند کارهای مربوط به شماره‌گذاری کتاب‌‌ها و منابع چاپی را به شکل درستی انجام دهد.

وی ادامه داد: موسسه خانه کتاب به دلیل این‌که کار اطلاع‌رسانی کتاب‌های منتشر شده در ایران را انجام می‌دهد، با مراکز اطلاع‌رسانی ارتباطاتی دارد و اطلاعات آن‌ها را در صورت نیاز به انگلیسی ترجمه می‌کند و همچنین اطلاعات نشر ایران را برای ثبت در سالنامه آماری یونسکو یا مراکز دیگر به انگلیسی ترجمه و در اختیارشان قرار می‌دهد. 

معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب در ادامه سخنانش اظهار کرد: ایران جزو کشورهای بسیار فعال در حوزه isbn در سال‌های گذشته بوده است، به طوری که نخستین کشور غیر از کشورهای اروپایی بوده که اجلاس سالانه isbn سال 1385 را با مدیریت خانه کتاب برگزار کرد که نزدیک چهل کشور از دنیا در آن حضور داشتند. همچنین در اجلاس سالانه‌ای که در کشورهای دیگر برگزار می‌شوند، نقش بسیار موثری را ایفا کرده است.

مطلبی عنوان کرد: علاوه بر آن ایران راه‌اندازی نظام شابک در کشور تاجیکستان را بر عهده داشته و توانسته است به نوعی همفکری‌هایی را برای کشورهایی مانند افغانستان و سایر کشورهای منطقه انجام دهد. 

وی ادامه داد: با توجه به این‌که اکثر کشورهای منطقه نمی‌توانند در اجلاس سالانه isbn شرکت کنند، کشورهای عضو در اجلاس سالانه isbn، یک اجلاس یا همایش منطقه‌ای را در حوزه isbn و توزیع و نشر کتاب با کمک نظام جهانی isbn برگزار می‌کنند. ایران نیز با هدف برگزاری این اجلاس تصمیم دارد تا با موسسه فرهنگی اکو همفکری‌ و همکاری داشته باشد. بنابراین، نشست هم‌اندیشی حجت‌الله ایوبی، رییس موسسه فرهنگی اکو با کارشناسان موسسه فرهنگی خانه کتاب را سه‌شنبه (10 مرداد) برگزار خواهیم کرد. 

معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب ادامه داد: امیدواریم که در این نشست علاوه بر بحث درباره همایش منطقه‌ای isbn در ایران به مسایل مربوط به آموزش ناشران و حوزه نشر با محوریت ایران در موسسه خانه کتاب نیز پرداخته شود، چرا که موسسه فرهنگی اکو در ایجاد ارتباط با کشورهای منطقه و ارایه کمک‌های فکری به موسسه خانه کتاب می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط