دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
«نمایش در ایران» بهرام بیضایی به چاپ هشتم رسید

«نمایش در ایران» نوشته بهرام بیضایی به چاپ هشتم رسید. این کتاب یکی از نخستین پژوهش‌ها درباره نمایش ایرانی است که برای نخستین بار در سال 1344 منتشر شد. «نمایش در ایران» تنها منبع آکادمیک برای درس نمایش ایرانی در دانشکده‌های تئاتر است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «نمایش در ایران» در دو بخش «نمایش‌های پیش از اسلام» و «نمایش‌های پس از اسلام» به بحث و بررسی درباره تمام بازی‌ها و گونه‌های نمایشی می‌پردازد.

در بخش نمایش‌های پس از اسلام «نقالی»، «نمایش‌های عروسکی»، «تعزیه» و «نمایش‌های شادی آور» بررسی می‌شود. همچنین در این کتاب بیشتر گروه‌های نمایشی، به ویژه گروه‌های نمایش سنتی چون روحوضی و نمایش‌های شادی‌آور، معرفی شده و شیوه کار آن‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

نویسنده در مقدمه این کتاب به بیان چرایی رشد نيافتن معمول تئاتر در ایران می‌پردازد. بخش پایانی کتاب نیز یک واژه‌نامه مختصر نمایش ایرانی آمده است.

پژوهش درباره نمایش در ایران معدود و اندک است و این کتاب یکی از نخستین این پژوهش‌ها به شمار می‌رود، همچنین یکی از منابع و مآخذ عموم پژوهش‌های جدید، کتاب «نمایش در ایران» است. این کتاب به عنوان تنها منبع درسی برای درس نمایش ایرانی در دانشکده‌های تئاتر معرفی شده است.

چاپ هشتم کتاب «نمایش در ایران» نوشته بهرام بیضایی، توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، در 224 صفحه و یا قیمت هشت هزار تومان منتشر شده است. چاپ نخست این کتاب در سال 1344 منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها