سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
انتشار «موسیقی قوم ترکمن» در كتابفروشي‌ها

«موسیقی قوم ترکمن» کتابی با پژوهش مشترک بهمن کاظمی و میترا سعیدی است. در این کتاب برای نخستین بار نغمه‌ها و سازهای قوم ترکمن در قالب یک پژوهش، بررسی شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بنا به کلام بهمن کاظمی در پیشگفتار این کتاب، «موسیقی قوم ترکمن» چهارمین دستاورد پژوهش‌های جامع میدانی او در حوزه موسیقی اقوام ایرانی است که طی چهار سال حضور مستمر و مداوم به انجام رسیده است. 

این کتاب دو بخش دارد؛ بخش نخست اختصاص به «شرح مباحث نظری پژوهش» دارد، که محققان در آن با ارایه مباحثی چون «مفهوم نمایی پژوهش»، «هنر و موسیقی قومی»، «موسیقی قومی و فرهنگ فولکلوریک»، « موسیقی قومی و مناسک گذر»، «تقسیم‌بندی کلی موسیقی قومی» از عهده بیان مباحث نظری پژوهش برآمده‌اند. 

بخش دوم کتاب دو فصل دارد؛ در فصل نخست با عنوان «شرح جامعه‌شناختی مناطق مورد پژوهش»، ابتدا مناطق ترکمن‌نشین ایران معرفی و در ادامه به منشا این قوم، دین و مذهب، زبان، ادبیات و همچنین ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی آن‌ها پرداخته می‌شود. 

فصل دوم از بخش دوم با عنوان «موسیقی و نغمه های رایج در میان ترکمن‌ها» نیز به بیان مباحثی چون «هویت بیانی در موسیقی ترکمن»، «تحلیل و توضیح ضرباهنگ ترانه‌ها»، «تحلیل و توضیح ملودی ترانه‌ها»، «سازهای رایج در موسیقی ترکمن»، «بنیان‌های نظری موسیقی قوم ترکمن»، «مقام در موسیقی ترکمنی»، «شرح خلاصه‌ای از مقام‌های آواز و ساز، شاعران و موسیقیدانان ترکمن» و «سبک‌های موسیقی بدون کلام (سازی) قوم ترکمن» می‌پردازد.
 
موسیقی در قوم ترکمن حضوری فعال و گسترده دارد، اما تاکنون تقسیم‌بندی مناسبی برای آن ارایه نشده بود و این نخستین کتاب در این موضوع خاص به حساب می‌آید. در این کتاب همچنین نام بسیاری از استادان در قید حیات موسیقی این قوم و شیوه نوازندگی و روایت آن‌ها ضبط شده است و همین‌طور در لوح فشرده همراه کتاب، از هر کدام از این هنرمندان اجرای یک قطعه به صورت تصویری ارایه شده تا مخاطبان در کنار مباحث تئوریک با جنبه‌های عملی و همچنین نغمه‌های این قوم نیز آشنا شوند. 

«موسیقی قوم ترکمن» تحقیق و پژوهش بهمن کاظمی و میترا سعیدی است که در 198 صفحه همراه با تصاویر رنگی از نوازندگان پیشکسوت این قوم و همچنین یک لوح فشرده از اجرای موسیقی از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر با قیمت 12 هزار تومان منتشر شده است. 

میترا سعیدی تحصیلکرده مقطع دکترای موسیقی و پژوهش هنر است. «فرهنگ اصطلاحات موسیقی اقوام ایرانی» و «موسیقی زنان کرد» دو کتابی هستند که در آینده‌ای نزدیک با پژوهش میترا سعیدی منتشر خواهند شد. 

با پژوهش بهمن کاظمی پیشتر کتاب‌های «قانونمندی آواز»، «موسیقی قوم عرب»، «موسیقی قوم تالش»، «هویت ملی در ترانه‌های ایرانی» و چند کتاب دیگر، منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط