پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
«در آستانه تازه شدن» با 100 رباعی امروزمنتشر شد

کتاب «در آستانه تازه شدن» با مقدمه و گزینش سیدعلی میرافضلی از سوی انتشارات سپیده‌باوران منتشر و راهی بازار کتاب شد. این ثر دربرگیرنده 100 رباعی برگزیده از شاعران 30 سال اخیر را به انتخاب میرافضلی شامل می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «در آستانه تازه شدن» (100 رباعی برگزیده امروز) علاوه بر یادداشتی به قلم میرافضلی نگاهی به کارنامه رباعی امروز دارد.

در این کتاب یک تا پنج نمونه رباعی از شاعرانی چون بیژن ارژن، قیصر امین‌پور، منصور اوجی، ساعد باقری، سعید بیاباکی، شاپور پساوند، محمدرضا ترکی، زهیر توکلی، خلیل جوادی، مریم حقیقت، علیرضا دهرویه، ایرج زبردست، هادی سعیدی‌کیاسری، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، سیروس شمیسا، جلیل صفربیگی، عمران صلاحی، میلاد عرفان‌پور، ایرج قنبری، غلام‌رضا کافی، حدیث لزرغلامی، منصور نیکوگفتار و سلمان هراتی آمده است.

میرفاضلی در یادداشت آغازین کتاب با تاکید بر اقبال به شعر کوتاه در دهه 80، درباره دلایل این امر آورده است: «کم‌حوصلگی شاعران و مخاطبان و بی‌رونقی بازار شعر (به‌طور عام)، شتاب‌زدگی و کمبود فرصت انسان امروز برای زیستن و همساز شدن او با ابزارهای نوین ارتباطی از جمله دلایلی است که در آن باید ارسال پیام در حجمی فشرده و زمانی کوتاه صورت بگیرد.»

وی در ادامه این یادداشت به چگونگی تدوین و گردآوری این مجموعه اشاره کرده و گفته است: «در این اثر رباعیات شاعران دهه 60 تا 80 (30 سال اخیر) بررسی و گزینش شد. همچنین در مقدمه به تناسب حجم در خور چنین کتابی، به‌صورت خلاصه وضعیت رباعی در این سه دهه بررسی، تحلیل و گزارش شده است.»

میرافضلی در بخش «نگاهی به کارنامه رباعی امروز» اشاره‌ای به چگونگی شکل‌گیری قالب رباعی و سیر آن در عمر هزارساله‌اش تا زمان معاصر داشته و آورده است: از اواسط دهه 70 نسل جدیدی از شاعران رباعی‌گوی به عرصه آمدند که نویدبخش حرکتی تازه در زمینه رباعی بود... حرکتی که در اواسط دهه 70 به منظور احیای دوباره رباعی آغاز شد، در دهه 80 با قوت تمام ادامه یافت و اکنون به جریان بالنده‌ای تبدیل شده است.

طبق دیدگاه میرافضلی در دهه 80 علاوه بر سه چهره شاخص دهه پیش، یعنی بیژن ارژن، ایرج زبردست و جلیل صفربیگی، چهره‌های جدیدی وارد عرصه رباعی شده‌اند که از میان آن‌ها میلاد عرفان‌پور، هادی فردوسی، محمد قائدی، زهیر توکلی، امید مهدی‌نژاد، علیرضا دهرویه، محمدرضا مختارنژاد، عباس صادقی‌زرینی، مصطفی حسن‌زاده و اصغر عظیمی ‌مهر از بقیه شاخص‌ترند.

همچنین از دیدگاه میرافضلی نگاه انتقادی به رویدادهای اجتماعی، اعتراض به وضع موجود، حضور جدی طنز در این جریان، نوآوری در الفاظ و معنای و ایجاد تصاویر و شبکه‌های ارتباطی جدید از موضوعات قابل توجه در رباعی امروز و یکی از آفات آن فیلسوف‌مآبی غیرضروری است که جا را بر اندیشه تنگ کرده است.

یک نمونه رباعی از عمران صلاحی که در این کتاب آمده است:
«این راه چه ماه می‌تواند باشد
هر گوشه پناه می‌تواند باشد
از مقصدمان سوال کردم، گفتی:
مقصد خود راه می‌تواند باشد»

سیدعلی میرافضلی متولد 1348 در رفسنجان و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه شعرهای «تقویم برگ‌های خزان»، «گنجشک ناتمام»، «رباعیات خیام در منابع کهن»، «گوشه تماشا»(مروری بر جریان رباعی معاصر از 1300 تا 1382)، تصحیح«رباعیات فکری مشهدی»، تصحیح «رباعیات سنایی غزنوی» و تصحیح «رباعیات حامد بن ابی‌الفخر اوحدالدین کرمانی» اشاره کرد.

«در آستانه تازه شدن» در 104 صفحه، شمارگان دو هزار و 200 نسخه و قیمت سه هزار و 300 تومان از سوی انتشارات سپیده‌باوران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط