چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
زوایای نامکشوف فلسفه انتقادی تاریخ آشکار شد

سید ابوالفضل رضوی نویسنده کتاب «فلسفه انتقادی تاریخ» گفت: کتاب مشابهی با این موضوع به زبان فارسی در ایران منتشر نشده است و این کتاب می‌تواند برخی زوایای نامکشوف فلسفه انتقادی تاریخ را آشکار کند و راهگشایی برای محققان این حوزه باشد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «فلسفه انتقادی تاریخ» به قلم سیدابوالفضل رضوی، پژوهشگر و استاد تاریخ، به تازگی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. نویسنده این کتاب آن را اثری راهگشا برای محققان این حوزه می‌داند.

رضوی در این باره به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این کتاب برخلاف کتاب‌های موجود در حوزه فلسفه تاریخ که بیشتر به فلسفه نظری تاریخ می‌پردازند و کمتر به فلسفه انتقادی تاریخ و تقسیم‌بندی‌های آن اشاره می‌کنند، به رهیافتی روشمند توجه کرده است و تلاش می‌کند پاسخگوی نیازهای علمی محققان و به‌ویژه دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تاریخ (و احتمالا مقاطع بالاتر) باشد.

وی با بیان این‌که پیش از این، کتاب مشابهی در این موضوع به زبان فارسی در کشورمان منتشر نشده بود، افزود: این کتاب می‌تواند برخی زوایای نامکشوف فلسفه انتقادی تاریخ را آشکار کند و راهگشایی برای محققان این حوزه به‌شمار آید.

این استاد تاریخ در ارایه یک معرفی کلی از کتاب «فلسفه انتقادی تاریخ» اظهار کرد: این اثر ابتدا مفهوم فلسفه تاریخ و همچنین ارتباط فلسفه و تاریخ را مشخص می‌کند و در ادامه به تقسیم‌بندی‌های مرسوم فلسفه تاریخ می‌پردازد.

رضوی با اشاره به تقسیم‌بندی این کتاب به دو بخش اصلی اظهار کرد: کتاب در بخش نخست تلاش می‌کند ماهیت و تاریخچه فلسفه تاریخ را روشن کند و سپس به دو نقطه نظر انتقادی درباره جایگاه علم تاریخ می‌پردازد که یکی مربوط به دوره باستان و دیگری متعلق به ابتدای قرون جدید است.

وی در این باره توضیح داد: یکی از این نظرات مربوط به «ارسطو» است که نگرش انتقادی نسبت به تاریخ داشت و شان آن را پایین‌تر از شعر و علوم حسی می‌دانست. نقطه نظر دیگر نیز متعلق به «دکارت» است که او نیز دیدگاه انتقادی به تاریخ دارد. کتاب همچنین واکنش‌های دانشمندان دیگر نسبت به این دو دیدگاه و به‌ویژه دیدگاه دکارت بیان می‌کند.

نویسنده «فلسفه انتقادی تاریخ» اظهار کرد: این کتاب همچنین در بخش نخست به سهم دیدگاه‌ها و مکاتب اثرگذار در رشد و اعتلای فلسفه تاریخ پرداخته است و در بخش دوم به مبانی و مبادی فلسفه علم تاریخ می‌پردازد. مباحثی مانند جایگاه روش در تاریخ و ارتباط تاریخ با علوم اجتماعی در این بخش بررسی شده‌اند و در ادامه موضوع هایی مانند عینیت و جایگاه امر واقع در تاریخ، علیت در تاریخ، تعمیم در تاریخ و تفسیر در تاریخ بررسی و بیان شده‌اند.

کتاب «فلسفه انتقادی تاریخ» به قلم دکتر سیدابوالفضل رضوی، با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، 356 صفحه و بهای هفت هزار تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط