شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۶
«فیه مافیه» برای چاپ چهارم  ویرایش می‌شود

توفیق سبحانی، مصحح و پژوهشگر، از ویرایش و تصحیح جدید «فیه مافیه» برای چاپ چهارم این اثر از سوی نشر کتاب پارسه خبر داد.-

سبحانی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌، گفت: نخستین‌بار تصحیح این اثر بر اساس نسخه خطی قرن هفتم متعلق به کتابخانه آرامگاه مولانا در قونیه در سال 1388 از سوی نشر کتاب پارسه به چاپ رسید و چاپ سوم آن نیز در روزهای پایانی سال 1390 ارایه شد.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد چاپ چهارم این کتاب برای نمایشگاه کتاب سال آینده آمده می‌شود. این چاپ، ویرایش، اصلاحات و توضیحات جدیدی را شامل می‌شود که در بررسی‌ مجدد «فیه مافیه» و تمامی نسخه‌هایی که در کتابخانه‌ها موجود است، به آن‌ها دست یافته‌ام.

این مصحح درباره ویرایش جدید «فیه مافیه» توضیح داد: حدود 10 تا 15 خوانش جدید نسبت به برخی از مطالب این کتاب در چاپ چهارم ارایه می‌شود. علاوه بر این توضیحات کتاب بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: برای مثال درباره برخی از مطالب، اگر مولانا همان مطالب را به نوعی دیگر در «مثنوی معنوی» یا غزلیاتش ارایه کرده است، آن ابیات را نقل کرده‌ یا به منبع اصلی ارجاع داده‌ام.

سبحانی پیش‌تر نیز در گفت‌و‌گو با «ایبنا»، درباره چاپ نخست این کتاب گفته بود: «بخشی از این کتاب به نمایه و همچنین معانی برخی لغت‌ها و معرفی اشخاص اختصاص دارد که از ویژگی‌‌های این تصحیح به حساب می‌آید.»

«فیه ما فیه» مجموعه تقریرات مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، کتابی به نثر فارسی با موضوع نقد و تفسیر عرفان است.

این کتاب شامل یادداشت‌هایی از سخنان مولانا در مجالس و محافل مختلف ‌است که توسط مریدان مولانا نوشته می‌شده و طی 30 سال فراهم آمده است.

نثر این کتاب ساده و روان است و درون‌مایه‌ای از مطالب عرفانی، دینی و اخلاقی دارد. در این کتاب اشاراتی که نشان‌دهنده حضور شمس تبریزی در آن مجالس است، دیده می‌شود.

سه اثر منثور مولوی «فیه مافیه»، «مکتوبات» و «مجالس» هستند. از میان این سه اثر منثور، تنها اثر به‌قلم مولانا، «مکتوبات» است. «فیه مافیه» و «مجالس»، گفته‌ها و آموزه‌هایی هستند که مولانا بیان می‌کرده و پیروان او آن‌ها را می‌نوشتند.

توفیق سبحانی، مصحح، نویسنده و پژوهشگر متولد سال 1317 در تبریز است.

«فهرست‌های تجارب السلف هندو شاه نخجوانی»، «فهرست کتب خطی فارسی دانشگاه دهلی»، «حارث بن اسد محاسبی و کتاب القصد او»، «نگاهی به تاریخ ادب فارسی در هند»، «ترجمه شرح مثنوی شریف»، تصحیح «تذکره انجمن خاقان»، «فهرست نسخه‌های خطی فارسی کتابخانه بروسه»، «سیرت شیخ کبیر»، «مجالس سبعه» (هفت خطابه)، «فتوت در کشورهای اسلامی و مآخذ آن»، «تصوف در یکصد پرسش و پاسخ»، «نقد شعر العجم شبلی نعمانی»، «زندگی‌نامه مولانا جلال الدین»، «ملامتیه و ملامتیان» و «مولویه بعد از مولانا» عنوان برخی از آثار سبحانی هستند.

کتاب «مولانا جلال‌الدین، زندگانی، فلسفه، گزیده‌ای از آثار» با ترجمه سبحانی، در دوره سوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط