دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۷
طنز در شعر دفاع مقدس جايگاهي ندارد

دكتر صابر امامي گفت: طنز در رمان، سينما و ديگر حوزه‌هاي ادبي و هنري، شايد بتواند فضاي جديدي را به وجود آورد كه در قالب آن بتوان به واقعيت نزديك‌تر شد. ولي به نظر من عنصر طنز در حوزه ادبيات دفاع مقدس جايگاهي ندارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، امامي -شاعر دفاع مقدس- در گفت‌وگو با ستاد خبري شانزدهيمن كنگره سراسري شعر دفاع مقدس گفت: ابتدا بايد ببينيم، سياستي كه به دنبال گسترش شعر طنز دفاع مقدس است چه هدفي دارد. آيا مي‌خواهد در اين قضيه از دشمن كاريكاتوري ترسيم كند يا روابط دوستانه رزمندگان و اصطلاحات رايج بين آنها را به تصوير بكشد. در هر صورت به نظر من شعر طنز در حوزه ادبيات دفاع مقدس جايگاهي ندارد.

وي برگزاري جشنواره‌هاي استاني شعر دفاع مقدس را مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: هرچه قدر بتوانيم اين كنگره‌ها را به شهرهاي مختلف و حتي كوچك ببريم، باعث كشف استعدادهاي شعري بيشتري خواهيم شد و با رفتن به ميان شهرها و كوچه‌هاي كشور، به مردم و شعر فولكور نزديك‌تر مي‌شويم كه شايد پتانسيل‌هاي جديدي را كشف كرده و باعث موفقيت چشم‌گير شعر دفاع مقدس شود.

شاعر مجموعه شعر «پرندگان اساطير» با تاكيد بر لزوم برگزاري كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در مناطق عملياتي جنوب و غرب كشور گفت:‌ برگزاري كنگره در مناطق جنگي سبب مي‌شود كه شاعران از نزديك آن صحنه‌ها را ببينند؛ چرا كه حضور در مناطق جنگي، انتقال دهنده حس و فضاي آن دوران است.

وي افزود: نبايد فراموش شود كه حضور شاعران در آن مناطق به نوعي سفري زيارتي محسوب مي‌شود و به شاعران كمك مي‌كند كه در آن فضا قرار گرفته و شعرهاي تازه‌اي بگويند.

امامي بيان داشت: شعر دفاع مقدس در چند سال گذشته از لحاظ كمي رشد داشته، اما از لحاظ كيفي به نظر مي‌رسد كه كشف جهان‌هاي تازه‌اي را در پي نداشته است. به گونه‌اي كه احساس مي‌شود كه شعر دفاع مقدس دچار نوعي تكرار شده و در حد آن جهان‌هاي تسخير شده قبلي سير مي‌كند.

وي با اشاره به اين كه كنگره سراسري شعر دفته مقدس باعث مي‌شود بهترين شاعران دفاع مقدس معرفي شوند، تصريح كرد: برگزاري كنگره شعر براي شاعران باعث ايجاد انگيزه مي‌شود و به ياد شاعران مي‌اندازد كه چنين واقعه بزرگي اتفاق افتاده است.

شانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس،  اول تا سوم اسفندماه به دبيري عبدالجبار كاكايي در استان ايلام برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها