چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳
برنامه‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سال 9۱ اعلام شد

برنامه‌ها و فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 139۱از سوی بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد تشریح شد. وی حمايت از كتاب‌های حوزه دین، دفاع مقدس و قرآنی را از جمله راهبرد این معاونت در سال جاری عنوان كرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری اظهار کرد: حمايت از اهالي قلم٬ نوقلمان و حمايت از كتاب‌های ارزشمند در عرصه دین، دفاع مقدس و ادبیات به‌ویژه ادبیات داستانی و همچنین حمايت از كتاب‌های قرآني فاخر با هدف احیای کتاب‌های شیعی و ارتقای معرفت ديني و بصيرت فرهنگي، راهبرد سال 1391 معاونت فرهنگي وزارت ارشاد است.

دري یکی از اولويت‌هاي حوزه نشر در سال آینده را پیگیری منویات رهبری در حوزه نشر دانست و ادامه داد: يكي از منويات مهم رهبري در حوزه كتابخواني اين است كه بايد فرهنگ ترويج مطالعه از پايه صورت گيرد به همين منظور نمايشگاه‌هاي «ياد يار مهربان» در سال 1390 در پنج استان اجرايي شد و بسياري از مدارس از كتاب‌هاي موجود تجهيز شدند. همچنین با تفاهمنامه‌هايی كه با وزارت آموزش پرورش منعقد شده در سی استان كشور در سال آینده با هدف تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس، اين نمايشگاه را برگزار خواهيم كرد تا به مطالبات رهبر معظم انقلاب در اين حوزه جامعه عمل بپوشانيم.

وی حوزه نشر را به چهار ركن نويسنده، ناشر، عرضه‌كننده و مصرف‌كننده تقسیم کرد و گفت: اگر نويسنده به عنوان خالق و توليدكننده فكر، اثري فاخر توليد كند اما ظرف مناسب بياني در كار نباشد اثرش قابل استفاده نخواهد بود. اگر كتابي چاپ شد اما توزيع و ويترين مناسبي براي عرضه نبود باز هم اثر بي‌استفاده خواهد ماند و در نهايت اگر ركن چهارم يعني مصرف‌كننده نباشد، اين چرخه كامل نخواهد شد و ترویج کتابخوانی محقق نمی‌شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تلاش داريم قدرت خريد در نمايشگاه‌های کتاب بيشتر شود و با تخفيف مناسب، هم به ناشر و هم به مصرف‌كننده كمك كنيم. ما با ارایه تخفيف بیست‌درصدي از ناشران حمايت مي‌كنيم و ناشر نيز خود بیست‌درصد به مصرف‌كننده تخفيف مي‌دهد كه اين سبب متعادل كردن قيمت كتاب می‌شود.

دری با تاكيد بر اين‌كه «نمايشگاه‌های کتاب بايد هدفمند برگزار شوند»، گفت: به همت استان‌ها و تفاهمنامه‌هاي منعقده نمايشگاه‌های کتاب در سال آینده در سه بخش «استاني»، «جشن كتاب» و «موضوعي» برگزار خواهند شد و هر استان ميزبان يك موضوع در نمايشگاه‌هاي موضوعي با توجه به فرهنگ قالب در استان مي‌شود. 

به طور مثال در قم نمايشگاه كتاب‌های ديني و در مشهد كتاب‌های تاريخی و تاریخ اسلام به نمايش در مي‌آيند. اين مساله هم به ناشر و هم مخاطب فرصت درست و دقيق انتخاب كردن و جلوگيري از اتلاف وقت را مي‌دهد. رويكرد دولت نهم و دهم كاملا فرهنگي و سفرهاي استاني نيز مبتني بر اين اصل است.

وی افزود: ‌در سال گذشته با هدف همراهی با رویکرد فرهنگی دولت (تمركززدايي برنامه‌ها از تهران به استان‌ها) 43 ميليارد تومان براي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در شهرستان‌ها هزينه كرديم. اگرچه هيچ تكليفي براي تحقق برنامه‌هاي شهرستان‌ها از ناحيه بودجه بر عهده ما نبود اما تلاش كرديم تا همسويي و همراهي خود را در اين مهم نشان دهيم. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش اظهار کرد: با اين رويكرد بخشي از بودجه را معطوف به استان‌ها كرديم كه برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب استاني در سراسر كشور يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي فرهنگي محقق شده در استان‌ها در سال 90 بود. 

دری یادآور شد: در سال 90 نزديك به 2 ميليارد تومان به كتاب‌هاي قرآني، نهج‌البلاغه، مفاتيح و يك ميليارد تومان براي خريد كتاب‌هاي مرتبط با موضوع نماز اختصاص پيدا كرد كه ناشران و مولفان به یقین توقع دارند در سال 91 اين ميزان افزايش پيدا كند. با تدابیر ویژه به گسترش خرید کتاب‌های ارزشمند مبادرت خواهیم کرد. 

وی با بیان این‌که «اگر بودجه فرهنگی سه برابر هم شود باز با نقطه مطلوب فاصله خواهیم داشت» افزود: توقع ما از همه مسوولان اين است كه تامين بودجه را با ديد فرهنگي نگاه كنند. 

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رويكرد قالب در بیست و پنجمین نمايشگاه بین‌المللی كتاب تهران را توجه به بحث كيفي دانست و اظهار کرد: نمايشگاه داراي 2 بخش «ظرف و اجرایيات» و ديگري «مظروف و محتوا» است.

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: رويكرد ما در نمايشگاه‌هاي استاني كيفي است و تلاش خواهيم كرد در عرصه نشر و تازه‌هاي كتاب به نيازهاي روز و خلاء‌هاي موجود پاسخ دهيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط