دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
«هزار افسان کجاست؟» بیضایی به چاپ دوم رسید

کتاب «هزار افسان کجاست؟» اثر بهرام بیضایی به چاپ دوم رسید. این کتاب که اواخر اردیبهشت امسال منتشر شد، پژوهشی تازه در قصه‌های هزار و یکشب و حاصل جست‌و‌جو و کشف در منشا تاریخی و بنیادین این اثر است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «هزار افسان کجاست؟» اثر پژوهشی بیضایی، اواخر اردیبهشت امسال (1391) منتشر شد و اکنون با گذشت کمتر از دو ماه به چاپ دوم رسیده است.

یوسفی، مدیر روابط عمومی ناشر این کتاب در این باره گفت: این کتاب با وجود آن‌که به نمایشگاه کتاب امسال نرسید، با استقبال خوبی مواجه شد و هفته گذشته چاپ دوم آن روانه بازار کتاب شد.

وی افزود: بیضایی که در این اثر سعی داشته با زبانی نزدیک به پارسی سره بنویسد و مقدمه جامعی با نام «پیش‌خوانی» بر این کتاب نوشته است. همچنین «آیا هزار افسان خیالات است؟»، «چشم‌ها را باید شست»، «شهرزاد و دین آزاد از کجا می‌آیند؟»، «گذر در زمان»، «سخن رهایی‌بخش»، «درخت سخنگو» و «سرانجام اسطوره»، از فصل‌های این کتابند. 
 
در بخشی از مقدمه بیضایی بر این کتاب آمده است:‌ «در این پژوهش که -بخواهم یا نخواهم- ریشه در ریشه‌یابی درخت کهن دارد، کوشش شده -با همه پیوستگی به آن- به خود بسنده و از آن بی‌نیاز باشد؛ و با اینهمه هر چند هر دو گویای یک نگره‌اند، این، برای کسانی که آن را خوانده‌اند، بسیار گفته‌ها دارد که در آن نیست؛ و برای آنها که آن را نخوانده‌اند، به سودتر خواهد بود اگر آن نیز خوانده شود که این یک را پایه است...» 

وی در بخش دیگری از این مقدمه با تاکید بر این‌که پایانی برای این پژوهش وجود ندارد، این‌گونه نوشته است: «پیداست که این دریافته‌ی من است و می‌تواند واپسین گفته نباشد. بسیارند که بر این چیزها بیفزایند یا در آن گمان‌ها برند و کاش یاری بختَ‌م که پر بیراه نرفته باشم. قول نمی‌دهم که این پژوهش به پایان رسیده باشد؛ ای بسا که من رد دیگری بیابم یا شما بر اسناد دیگری دست یابید؛ و یا شاید روزی هزار افسان خود سر از خاک برآورد و سخن بگوید..» 

«زن بلاگردان»، «اژدهاکشی گرشسب» و «اژدهای شورشی» نیز از مقالات فصل «پی آوردها» به شمار می‌آیند. 

در بخش «پیوست‌ها» نیز مولف به تحلیل ترانه «دو خاتون» و ماجرای «جن و پری» پرداخته است. 

«نگاره‌ها» و «فهرست اعلام» آخرین بخش‌های کتابند. در بخش نگاره‌ها؛  تصاویری از مینیاتورهای شاهنامه تهماسبی،‌ فردوسی، بایسنقری و مانیواره‌ شاهنامه‌ای، مرتبط با داستان هزار و یک شب به چاپ رسیده است و این نشان از تمرکز چند وجهی نویسنده بر مستندات تصویری و مکتوب دارد. 

چاپ دوم کتاب «هزار افسان کجاست؟»، تیرماه امسال (1391) به شمارگان دو هزار نسخه و با قیمت 22 هزار تومان از سوی انتشارات روشنگران منتشر شده است. این کتاب 520 صفحه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها