یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰
اثری متفاوت برای خلق مدل کسب و کار به بازار آمد

کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور با پیشگفتاری از علینقی مشایخی منتشر شد. این کتاب با نوآوری در طرح و محتوا، ابزارهایی اثربخش، کاربردی و ساده برای شناخت، طراحی، اصلاح و پیاده‌سازی مدل‌های کسب و کار ارایه می‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «خلق مدل کسب و کار» با ترجمه مشترک غلامرضا توکلی، بابک وطن‌دوست، حسام‌الدین ساروقی و بهامین توفیقی منتشر شده است.

در این کتاب، مدل‌های کسب و کار مختلف آموزش داده می‌شوند و یکی از تفاوت‌های این اثر، در مقایسه با آثار مشابه در حوزه رشته مدیریت و مسایل مربوط کسب و کار، طراحی و شیوه نگارش مطالب و بیان مثال‌های حقیقی از صنایع مختلف جهان و توضیح آن‌ها به صورت مصور است که دیدی متفاوت به علاقه‌مندان به این حوزه می‌دهد.

وطن‌دوست، یکی از مترجمان این کتاب، درباره چرایی انتخاب این اثر برای ترجمه گفت: مدل کسب و کار در مدیریت استراتژیک موضوع جدیدی است و این اثر به دلیل نوآوری و طرز متفاوت بیان مطالبش، مورد توجه قرار گرفته است. 

وی درباره ویژگی‌های این اثر گفت: نویسندگان کتاب «خلق مدل کسب و کار» ابزارهای مختلفی را در کتاب معرفی و روابطش را با استراتژی تبیین کرده‌اند.

این مترجم درباره ظاهر متفاوت این کتاب چنین توضیح داد: کتاب در قطع متفاوتی به چاپ رسیده و این تفاوت در محصول تمایز ایجاد می‌کند و سبب می‌شود کتاب در قفسه کتابفروشی‌ها به چشم بیاید. این استراتژی در فروش کتاب گرچه در بازارهای اروپایی مورد توجه زیادی قرار گرفته اما هنوز در ایران با استقبال خوبی مواجه نشده است.

به گفته وطن‌دوست، اغلب در کتاب‌های مدیریتی با نگاه هستی‌شناسی به موضوع کسب و کار نگریسته می‌شود و اجزای این مفهوم از همین طریق شناسایی می‌شوند. در نهایت هم مدل کسب و کار هر شرکت با توجه به مزیت‌ها و اجزای خاص آن ارایه می‌شود اما این کتاب 9 جزء سازنده را در یک تابلوی طراحی مدل کسب و کار ارایه می‌دهد که همه صنایع می‌توانند از آن بهره ببرند.

علینقی مشایخی، استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، پیشگفتاری بر این کتاب نوشته و ارایه چارچوبی مناسب برای طراحی مدل کسب و کار و ارتباط آن با استراتژی را از ویژگی‌های اصلی این کتاب معرفی کرده است.
 
در بخشی از این پیشگفتار آمده است: «مدل کسب و کار جایگزین استراتژی نیست ولی دو مقوله استراتژی و مدل کسب و کار با هم همپوشانی دارند... در این کتاب نوع دیگری از ارتباط بین استراتژی و مدل کسب و کار که بیشتر به طراحی استراتژی‌های عملیاتی مربوط می‌شود، معرفی شده است. در واقع با استفاده از روش‌های سوآت (SWOT) و استراتژی اقیانوس آبی به جست‌وجوی پاسخ به سوالات اساسی می‌پردازد و از بین گزینه‌های مختلف بر اساس نقاط قوت و ضعف از یک طرف و فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی از طرف دیگر پاسخ مناسب را انتخاب می‌کند.»

یکی از ویژگی‌های دیگر این کتاب، به‌روز بودن مطالب و مثال‌هایی است که در آن ذکر شده. برای مثال بخشی از کتاب به «استراتژی اقیانوس آبی» می‌پردازد که توسط کیم و مابورنیا ابداع شده و در کتابی پرفروش، با همین نام ارایه شده است. در این بخش، چارچوب استراتژی اقیانوس آبی با «تابلوی طراحی مدل کسب و کار» ترکیب شده و دیدی جدید در حوزه مدیریت به مخاطب می‌دهد. 

علاقه‌مندان به این کتاب می‌توانند برای مشاهده بخش‌هایی از متن آن و مطالعه پیشگفتار کتاب و همچنین آشنایی با تابلوی طراحی مدل کسب و کار که مطالب کتاب بر مبنای آن نوشته شده است به سایت اینترنتی http://businessmodelgeneration.ir مراجعه کنند. 

کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور با ترجمه مشترک غلامرضا توکلی، بابک وطن‌دوست، حسام‌الدین ساروقی و بهامین توفیقی در 300 صفحه، با شمارگان دو هزار نسخه و به بهای 13 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات «آریانا قلم» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها