شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
تکذيب حذف نام خليج فارس از کتاب يونسکو

معاون ميراث فرهنگي کشور با تکذيب خبر يکي از خبرگزاري‌ها مبني بر حذف نام خليج فارس از کتاب يونسکو گفت: تاکنون چنين کتابي منتشر نشده است تا يونسکو بخواهد نام خليج فارس را از آن حذف کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومي و امور فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، در روزهای گذشته خبری مبني بر حذف نام ايران و خليج فارس از کتاب يونسکو در خروجي يکي از خبرگزاري‌ها با این مضمون قرار گرفت که در
«سي ‌و ‌ششمين اجلاس کميته ميراث جهاني در حالي اکنون در روسيه درحال برگزاري است که در کتابي که از سوي سازمان جهاني يونسکو با عنوان «ميراث جهاني در حوزه خليج» منتشر شده نه تنها نامي از ايران برده نشده بلکه کلمه فارس از عبارت خليج فارس نيز حذف شده است.» 

مسعود علويان‌صدر، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري با تکذيب اين خبر گفت: در تماسي که با هيات ايراني حاضر در اجلاس مسکو گرفتم آن‌ها انتشار چنين کتابي را کاملا تکذيب کردند. 

وي با اشاره به اين‌که حتي در حاشيه اجلاس هم چنين کتابي منتشر نشده است، تصريح کرد: اگر هم چنين کتابي منتشر شده باشد، فرايند آن به اين شکل است که برخي کشور‌هاي عربي حوزه خليج فارس که آثاري از آن‌ها به ثبت جهاني در يونسکو رسيده است، کتابي مشترک با هم منتشر مي‌کنند. 

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري از جمله اين کشور‌ها را عمان، قطر، کويت، امارات عنوان کرد و افزود: از هر کدام از اين کشور‌ها آثاري به ثبت جهاني رسيده است و اين کشور‌ها مي‌توانند با توافق يکديگر کتابي با برند يونسکو منتشر کنند. در واقع کار آن‌ها خلاف نيست اما تا آن‌جا که ما پيگيري کرده‌ايم، چنين خبري صحت ندارد. 

وي در توضيح حذف نام «فارس» از خليج فارس نيز گفت: ما نامه‌اي از يونسکو داريم که در آن به هيچ کشوري اجازه نمي‌دهد کتابي با نام يونسکو منتشر شود و در آن از نام خليج عربي استفاده کنند چون اين خليج به نام فارس در يونسکو ثبت شده بنابراين کشور‌هاي عربي آن را با نام خليج در آثار مختص خودشان درج مي‌کنند. 

علويان‌صدر گفت: ما نيز در اجلاس اخيري که با کشور‌هاي عضو کنفرانس اسلامي داشته‌ايم با چهار کشور توافق کرديم تا تمامي جاذبه‌هاي گردشگري اين چهار کشور را که به ثبت جهاني يونسکو رسيده است در يک کتاب منتشر کنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها