سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
توزنده‌جانی: «چشم دوم» به واقعیت فقر و سرگردانی پرداخته است

اولین جلسه برنامه «باهم بخوانیم» در فصل تابستان به نقد داستان «چشم دوم» محمد محمدعلی اختصاص داشت. جعفر توزنده‌جانی در این نشست گفت: رمان «چشم دوم» به شیوه‌ای واقع‌گرایانه به زندگی مردم فقرزده پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جعفر توزنده‌جانی این نشست نقد را با توضیحاتی درباره کتاب آغاز کرد و گفت: کتاب «چشم دوم» نخستین بار در سال 1373 به چاپ رسید. این کتاب وصف حال آدم‌هایی است که در اثر حوادث ناشی از انقلاب و جنگ، موقعیت‌های شغلی و نقش اجتماعی خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: داستان‌های این کتاب به جنگ نگاهی انتقادی دارند و یکی از آن‌ها درباره آدم‌های ساده‌ای است که در شرایط بحرانی، هستی و تعادل خود را از دست می‌دهند. ماجرای این داستان در ذهن کارمندی می‌گذرد که با پول بازخرید خدمت خود در دستگاه دولتی، با دوستش هدایت، یک تاکسی می‌خرد، اما پیش از آن که تاکسی به نام او شود، اتفاقاتی رخ می‌دهد.

توزنده‌جانی در ادامه گفت: آثار محمدعلی به شیوه‌ای واقع گرایانه به زندگی مردم فقرزده پرداخته است و به نوعی سمبولیسم را با واقعیات اجتماعی تلفیق کرده است. مرگ و مرگ‌طلبی از مضامین اصلی رمان‌های اوست.  تقریبا در همه رمان‌های این نویسنده چندآوایی داستانی وجود دارد و بدنه داستان از زبان راوی‌های متعدد و گاه راوی-نویسنده شکل می‌گیرد. همچنین در بیشتر آن‌ها عدم قطعیت و تعلیق دیده می‌شود. 

بعد از گفته‌های این منتقد داستان‌های «بابا آدم» و «نسیم سحر» از کتاب «چشم دوم» توسط یکی از حاضران خوانده و درباره آن بحث شد.
 
سلسله برنامه‌های «باهم بخوانیم» فرهنگسرای فردوس با رویکرد نقد و بررسی داستان‌های معروف ادبیات ایران و جهان برگزار می‌شود. این برنامه دوشنبه، 5 تیر برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها