سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸

شهر نورنبرگ آلمان به تازگی میزبان نمایشگاهي از آثار لیندا الیا هنرمند فرانسوی با موضوع کتاب «نبرد من» اثر آدولف هیتلر است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری سوییس، در این نمایشگاه صفحات سه جلد از کتاب «نبرد من» توسط این هنرمند تغییر شکل یافته و صورت اثری هنری را به خود گرفته است. به عنوان مثال یک صفحه حاوی تصویر نقاشی شده جمجمه های انسان است، با استفاده از صفحه ای دیگر دستمال توالت درست شده و با یک صفحه دیگر تابوت هیتلر پوشانده شده است. 

این نمایشگاه که برای نخستین بار در آلمان برپا شده با 534 صفحه از سه نسخه از کتاب «نبرد من» شکل گرفته است. این هنرمند پاریسی که این نمایشگاه خود را به عنوان سند ایستادگی اش در برابر هر گونه جهان بینی ضدبشری تلقی می کند در این زمینه گفت: هدف من از این اقدام آن بود که بگویم هیتلر سخن آخر را نمی گوید و حرف، حرف او نیست. علاوه بر این قرار بود ظرف مدت انجام این پروژه هنری که چهار سال به طول انجامید، افراد بسیاری این موقعیت را پیدا کنند تا علیه اندیشه ها و میراث فکری استبدادی به فعالیت بپردازند. 

این آثار هنری که بخشی به دست خود این هنرمند و بخشی دیگر به دست دوستان او خلق شده و در آن از یکی از قدیمی ترین نسخه های این کتاب استفاده شده ، نه تنها وحشت از فجایع نازی ها را نشان می دهد بلکه تقلید مسخره آمیز هیتلر در زمینه جنون انجام کارهای بزرگ است. بر همین اساس یک صفحه آدولف هیتلری مثل میمون را نشان می دهد و دیگری یک جمجمه با سبیل آدولف هیتلر و مدل موهایش خاص او با فرق باز شده از سمت راست است. دیگر صفحات این کتاب که با تصویر سیم خاردار مزین شده ، یادآور قربانیان آدولف هیتلر است.
 
لیندا الیا که از یک خانواده تونسی است، در دوران کودکی تبعیض را با همه وجود درک کرده است. او هنگامی که هشت ساله بود همراه خانواده اش مجبور به مهاجرت شد. 

«نبرد من» کتاب آدولف هیتلر بیانگر اندیشه‌های سیاسی هیتلر و نازیسم است. هیتلر در سال ۱۹۲۴ هنگامی که در قلعه لندربرگ زندانی بود بخش اول کتاب را با دیکته کردن جملات به منشی خود رودلف هس به وجود آورد. بخش دوم، پایان همان سال پس از آزادی زودهنگام او از زندان نوشته شد.این دیکتاتور نازی در این کتاب 700 صفحه ای نظریه تحقیرآمیز خود نسبت به انسان ها را مکتوب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها