شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
«اولين و دومين بيانيه هاوانا» به كتابفروشی‌ها ايران رسيد

«اولين و دومين بيانيه هاوانا» در كتابي با همين عنوان منتشر شد. اين اثر كه بيانگر انديشه انقلابي ضدسرمايه‌داري آمريكاي جنوبي است، شامل بيانيه‌هاي مبارزه انقلابي قاره آمريكاست كه به دست مردم كوبا به تصويب رسيده‌اند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين بيانيه‌ها حدود پنج دهه پيش منتشر شدند و گرايش‌هاي ضدامپرياليستي و انقلابي مردم آمريكاي جنوبي و به‌ويژه كوبا را نشان مي‌دهند.

مهم‌ترين تاثير اين بيانيه‌ها، تنوير افكار پيش‌قراولان كارگر، كشاورز و جوانان انقلاب‌انديشي بود كه به شكل رو به افزايشي در سراسر قاره آمريكا از جمله ايالات متحده، درگير مبارزه مي‌شدند. اين بيانيه‌ها به مبارزان شرح مي‌دادند كه كسب پيروزي تنها توسط خودشان ممكن و ميسر مي‌شود.

در مقدمه اين اثر كاركرد و محتواي اين بيانيه‌ها به اختصار توضيح داده شده است كه بخشي از آن به اختصار در پي مي‌آيد.

اين بيانيه‌ها مي‌كوشند به اين سوال پاسخ دهند كه چرا بورژوازي ملي قادر نيست مبارزه عليه سلطه امپرياليستي را پيش ببرد حتي هنگامي كه منافعش با منافع امپرياليسم در تضاد قرار مي‌گيرد. طبق اين بيانيه‌ها، بورژوازي ملي از ترس انقلاب اجتماعي، فلج ‌شده است و از فرياد توده‌هاي استثمارشده وحشت دارد.

بيانيه توضيح مي‌دهد كه يك انقلاب تنها در صورتي پيروز مي‌شود كه طبقه كارگر قادر باشد مبارزات مناطق روستايي را نيز رهبري كند.

در بخشي از سخن ناشر در اين اثر آمده است: «دومين بيانيه هاوانا كه حدود چهل و پنج سال پيش تصويب شد، از بيانيه اول مشهورتر است، اما عرضه آن‌ها در اين كتاب با ترتيب زماني‌شان، براي آن است كه بتوانيم خود را بهتر در فضاي آن نقاط عطف تاريخي، كه اين دو بيانيه را با هم مرتبط مي‌سازند، قرار بدهيم.»

چاپ نخست كتاب «اولين و دومين بيانيه هاوانا» با ترجمه ناصر يكتا با شمارگان هزار نسخه، 135 صفحه و به بهاي چهار هزار و 500 تومان از سوي نشر طلايه پرسو منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها