شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵

لیائو یی وو نویسنده چینی که در کشورش تحت تعقیب است و از سال گذشته تا کنون در آلمان زندگی می کند به عنوان برنده جایزه صلح کتابفروشی های آلمان درسال 2012 انتخاب شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، اتحادیه بورس ناشران و کتابفروشان آلمان در توضیح انتخاب این نویسنده 53 ساله اعلام کرد: او یک وقایع نگار تزلزل ناپذیر و مثالی از طردشدگان چین مدرن است. او در کتاب هایش و در اشعارش انسان های حاشیه جامعه چین را در جایگاه یک یادبود ادبی تکان دهنده قرار می دهد. با اهدای این جایزه به یی وو از نویسنده ای تجلیل می شود که جسورانه در مقابل سرکوب سیاسی قد علم می کند و به میزان در خور توجهی صدای شنیدنی کسانی است که در سرزمین او از حقوق خود محروم هستند.

جایزه صلح کتابفروشی های آلمان معتبرترین جایزه فرهنگی این کشور است که 25 هزار یورو ارزش دارد و از سال 1950 اهدا می شود. این جایزه در سال جاری در تاریخ 14 اکتبر (24 شهریور) در پایان نمایشگاه کتاب فرانکفورت اهدا می شود. سال گذشته بوعلام صنصال نویسنده الجزایری موفق به کسب این جایزه شد.

یی وو سال گذشته در پی سرکوب ها از طریق ویتنام به آلمان گریخت. او كه نخستین بار در سال 1987 از سوی مقامات کشورش با ممنوعیت نگارش روبه رو شد، در سال 1989 در جریان ناآرامی های میدان تیان آنمن شعر «قتل عام» را نوشت. در سال 1990 به دلیل احتمال تبلیغات ضد انقلابی به سالیان درازی حبس محکوم شد. او در زندان نوازندگی فلوت را آموخت و پس از آن به عنوان نوازنده خیابانی روزگارش را گذراند و با انسان هایی در حاشیه جامعه که در چین اجازه خرید و فروش نداشتند گفت‌وگو کرد. نتیجه این گفت‌وگوها در سال 2009 در کتابی با عنوان «دوشیزه هالو و قیصر کشاورزان؛ جامعه چین از پایین» در انتشارات فیشر در شهر فرانکفورت منتشر شد. 

در سال 2009 که کشور چین میهمان افتخاری نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت بود این نویسنده اجازه سفر به آلمان را نیافت و در فستیوال ادبیات کلن 2010 هم نتوانست شرکت کند. در سال 2011 بود که وی به آلمان گریخت.

یی وو خاطراتش از دوران حبس در زندان را در قالب کتاب تکان دهنده «برای یک سرود و صد سرود. گزارش مشهود از زندان های چین» منتشر کرد و برای آن در نوامبر 2011 جایزه گشویستر شول را کسب کرد. در پاییز سال جاری نیز انتشارات فیشر کتابی دیگر از وی را با عنوان «گلوله و تریاک – زندگی و مرگ در میدان تیان آنمن» منتشر می کند.

ناشر آلمانی این نویسنده چینی در ارزیابی آثار وی اعلام کرد: آثار او حاکی از اراده ای بی قید و شرط ، اعتماد فوق العاده به حقوق فردی و امکان همبستگی سرشار از احترام و صلح آمیز انسان ها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها