جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
جهاندیده: «کتاب فصل» در معرفی بیشتر کتاب و مولف موثر است

کتاب «حماسه‌سرایی در بلوچستان» تالیف عبدالغفور جهاندیده در بیستمین دوره جایزه «کتاب فصل» شایسته تقدیر شد. مولف این اثر معتقد است جایزه «کتاب فصل» انگیزه مولفان را برای ادامه مسیر افزایش می‌دهد و به معرفی هر چه بیشتر کتاب می‌انجامد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «حماسه‌سرایی در بلوچستان» (متن کامل منظومه‌ها با آوا‌نویسی، ترجمه، بررسی و تحلیل هر کدام) عنوان کتابی پژوهشی درباره حماسه‌های قومی بلوچ به کوشش جهاندیده است که زمستان گذشته در 610 صفحه و از سوی نشر معین راهی بازار کتاب شد و در بخش زبان (گویش‌های محلی) بیستمین دوره جایزه «کتاب فصل» شایسته تقدیر شناخته شد. 

جهاندیده در گفت‌و‌گو با «ایبنا» درباره این کتاب توضیح داد: «حماسه‌های بلوچی» اثری در زمینه ادبیات کلاسیک بلوچ و حماسه‌های این قوم از 500 سال پیش تاکنون است. این حماسه‌ها تا امروز در ایران‌زمین ناشناخته بوده‌ و در قالب کتاب ارایه نشده‌اند.

وی ادامه داد: حدود 10 سال زمان صرف گردآوری و پژوهش در زمینه این حماسه‌ها کرده‌ام. همچنین علاوه بر ارایه متن اصلی و کامل این حماسه‌های منظوم و آوانویسی آن‌ها برای خوانش راحت‌تر، به بررسی، تحلیل و ترجمه آن‌ها نیز پرداخته‌ و این حماسه‌ها را با دیگر حماسه‌های ایرانی مقایسه کرده‌ام.

این پژوهشگر تاکید کرد: بیشتر منابع من شفاهی و پژوهش بر مبنای پژوهش میدانی بوده است، البته در تحلیل و بررسی حماسه‌ها از برخی کتاب‌های مرجع در این حوزه از پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی بهره گرفته‌ام.

وی حماسه‌های این اثر را مختص قوم بلوچ معرفی کرد و گفت: قوم بلوچ یکی از اقوام تاریخی و اصیل ایران است و حماسه‌های منظوم آن‌ها مختص این قوم اند. اغلب این حماسه‌ها به صورت شفاهی و سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شده‌اند.

جهاندیده درباره قالب شعری این حماسه‌های منظوم اظهار کرد: این حماسه‌ها در قالبی موزون سروده شده‌اند که شبیه قالب مثنوی در شعر فارسی است. در این قالب شاعر هرگاه بخواهد می‌تواند قافیه را تغییر دهد.

وی در ادامه و در ارایه دیدگاهش درباره جایزه «کتاب فصل» توضیح داد: برپایی چنین جایزه‌ای در حوزه کتاب یکی از اقدامات بسیار شایسته از سوی مسوولان است و علاوه بر تشویق نویسندگان و قدردانی از آن‌ها می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه مسیر باشد.

این پژوهشگر در پایان یادآور شد: همچنین این جایزه کمک می‌کند کتاب‌ها بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار بگیرند و در سراسر کشور با فروش بیشتر روبه‌رو شوند. از سوی دیگر به معرفی هر چه بیشتر مولفان و به ویژه نویسندگان جوان منجر می‌شود.

عبدالغفور جهاندیده، متولد سال 1347، فارغ‌التحصیل مقطع دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی و استادیار دانشگاه علوم دریایی چابهار است.

«منظومه‌های عاشقانه بلوچی»، «شرح منظومه مکران» (سروده‌ای از مولوی عبدالله روانبند) و «دیوان روانبند: مجموعه اشعار فارسی و عربی و گزیده‌ای از اشعار بلوچی مولوی محمدعبدالله روانبند پیشینی) از دیگر کتاب‌هایی اند که پیش‌تر، با ترجمه، مقدمه، تصحیح و توضیحات جهاندیده به ترتیب از سوی انتشارات کوله‌پشتی و بام دنیا منتشر شده‌اند.

«حماسه‌سرایی در بلوچستان» زمستان گذشته در 610 صفحه از سوی نشر معین منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط