شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷
انتشار «انقلابی كه به آن خيانت شد» لئون تروتسكی در ايران

تر جمه كتاب «انقلابي كه به آن خيانت شد، اتحاد شوروي چيست و به كجا مي‌رود» منتشر شد. لئون تروتسكي در اين اثر كه آن را در سال 1936 نوشته، برداشت‌هايش از انقلاب شوروي و چالش‌هاي اين انقلاب را بررسي كرده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، شايد ميان انديشمندان چپ امروز و پيش‌قراولان ماركسيست شباهت زيادي در جزييات تفكر نتوان يافت. اين كتاب تا اندازه‌اي به علاقه‌مندان تجريه و تحليل انديشه چپ كمك مي‌كند تا سير تطور اين تفكر را دريابند.

بحران‌هاي اقتصادي عصر حاضر در كشورهاي سرمايه‌داري، خون تازه‌اي به جريان‌هاي چپ تزريق كرد تا با قدرتي بيشتر از قبل بر طبل شكست محتوم سرمايه‌داري در آينده بكوبند. برگزاري سمينارهاي پياپي و همچنين انتشار كتاب‌هاي كلاسيك و جديد اين حوزه مي‌تواند نشانه‌اي از اين اشتياق دوباره باشد. انتشارات «پاث‌فايندر» سال‌هاست كه در حوزه فكري چپ كتاب منتشر مي‌كند. اين انتشارات حتي در اوج يكه‌تازي سرمايه‌داري به ويژه در آمريكا نيز همچنان بر عزم خود راسخ ماند و كتاب‌هايي را از تروتسكي،‌ لنين، ماركس، انگلس و همچنين متفكران چپ معاصر در آمريكا مانند جك بارنز منتشر كرد.

از جمله كتاب‌هايي كه پاث‌فايندر منتشر كرده و در ايران نيز ترجمه شده‌اند مي‌توان به «امپرياليسم ايالات متحده جنگ سرد را باخته است»، «فمنيسم و جنبش ماركسيستي»، «تروتسكي ما و تروتسكي آن‌ها» و همچنين «سوسياليسم، تخيلي و علمي» اشاره كرد.

كتاب «انقلابي كه به آن خيانت شد» نيز يكي ديگر از آثار انتشارات پاث‌فايندر است كه توسط مسعود صابري ترجمه و از سوي انتشارات طلايه پرسو منتشر شد.

طلايه پرسو تاكنون حدود 30 عنوان از كتاب‌هاي پاث‌فايندر را در ايران منتشر كرده است. «انقلابي كه به آن خيانت شد» از آخرين كتاب‌هاي منتشره اين انتشارات به حساب مي‌آيد كه تحليلي علمي از بخش مهمي از تاريخ معاصر جهان را شامل مي‌شود.

در مقدمه انتشارات پاث‌فايندر بر اين كتاب آمده است: «فروپاشي شوروي براي بسياري در سراسر جهان كه از واقعيت‌ها و تضادهاي درون آن جامعه مطلع نبودند، غيرمترقبه و غافل‌گيركننده بود. برخي آن را جشن گرفتند و برخي ماتم و عده‌اي در كشورهاي اروپا و آمريكا حتي عجولانه پيش‌گويي كردند كه اين، نشاني از انتهاي تاريخ در عرصه جهان است. هر كسي از ظن خود تحليلي ارايه داد، اما اين تحليل‌ها بعد از وقوع حادثه طراحي شدند نه پيش از آن و به همين دليل، بقاي عمر موثرشان بسيار كوتاه بود.»

كتاب «انقلابي كه به آن خيانت شد» نه تنها خواننده را با علل ريشه‌اي فروپاشي شوروي و درس‌هاي تاريخي آن آشنا مي‌كند، بلكه با تحليل‌هايي كه ارايه مي‌دهد، مي‌تواند به روشن شدن افق سياسي جهان آينده كمك كند. مطالعه اين اثر يادآور دوراني است كه نظريه‌پردازي‌هاي فراوان و ضد و نقيضي درباره انقلاب كمونيستي شوروي وجود داشت. همان‌گونه كه تروتسكي نيز در مقدمه كتاب مي‌نويسد: «حقايق سرانجام پيروز مي‌شوند. اينك دكه‌هاي كتابفروشي‌‌هاي تمامي كشورهاي متمدن پر از كتاب‌هاي مربوط به اتحاد شوروي است. جاي تعجب نيست. نوشته‌هايي كه با نفرت ارتجاعي كوركورانه‌اي ديكته مي‌شوند، به سرعت رو به زوال نهاده‌اند و بخش زيادي از جديدترين نوشته‌ها درباره اتحاد شوروي، اگر داراي لحن وجدآميز نباشند، دست‌كم لحني مساعد دارند. وفور ادبيات طرفدار اتحاد شوروي را بايد به عنوان نشانه‌اي از بهبود اعتبار بين‌المللي دولت تازه‌پا خير مقدم گفت.»

چكيده اعتقادات تروتسكي درباره سوسياليسم و اتحاد شوروي در اين اثر بيان شده است. وي در كتابش ابتدا به دستاوردهاي انقلاب روسيه مي‌پردازد و سپس روند رشد اقتصادي روسيه را در چند بخش ترسيم مي‌كند.

تروتسكي در فصول بعدي چالش‌هايي كه جامعه كمونيستي روسيه آن زمان با آن‌ها روبه‌رو بود را مي‌كاود. او ترميدور شوروي، رشد نابرابري و تخاصمات اجتماعي، خانواده و جوانان و فرهنگ و همچنين سياست خارجي و ارتش را به عنوان موارد چالش‌زا در اين جمهوري بررسي كرده است.

چيستي اتحاد شوروي، اتحاد شوروي در آينه قانون اساسي جديد و همچنين اتحاد شوروي به كجا مي‌رود، عنوان فصل‌هاي پاياني اين كتابند.

لئون تروتسكي يكي از رهبران مركزي انقلاب اكتبر 1917 روسيه و حزب بلشويك و بين‌الملل كمونيست طي نخستين سال‌هاي جمهوري شوروي بود. در پي مرگ لنين در سال 1924، تروتسكي رهبر اصلي مبارزه براي تداوم خط مشي كمونيستي لنين در مواجهه با ضدانقلاب سياسي‌اي بود كه استالين نماد رهبريش قلمداد مي‌شد. تروتسكي كه در سال 1929 از اتحاد شوروي اخراج شده بود، در سال 1940 در مكزيك به دست پليس مخفي استالين به قتل رسيد.

چاپ نخست كتاب «انقلابي كه به آن خيانت شد، اتحاد شوروي چيست و به كجا مي‌رود» با شمارگان 1000 نسخه، در 351 صفحه و به بهاي 12 هزار تومان منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها