پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
گزیده اشعار «محمود معتقدی» منتشر شد

گزینه اشعار «محمود معتقدی» از سوی نشر مروارید منتشر شد. این دفتر مقدمه‌ای مفصل به قلم شاعر را شامل می‌شود و در برگیرنده گزیده‌ای از هفت دفتر شعر پیشین معتقدی و شعرهای منتشر نشده او است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گزینه اشعار «محمود معتقدی» گزیده‌ای از دفترهای «فصل رویاهای گمشده» (1376)، «عشق همچنان می‌تازد» (1380)، «دستی میان پنجره و باران» (1381)، «مثل پاره‌های بامدادی» (1386)، «یک مهتابی دیگر با تو فاصله دارم» (1386)، «پاره‌های عاشقی» (1387)، «پاره‌های ممنوع» (1387) و شعرهای دیگر (شعرهای منتشر نشده) شاعر را شامل می‌شود.

به‌طور کلی در این مجموعه 103 قطعه شعر آمده است. به عبارت دیگر در هر یک از این مجموعه‌های شعر به تریتب 9، هفت، 10، 17، 10، 14، 15 و 21 قطعه شعر گنجانده شده است.

معتقدی در «درآمد» این کتاب اشاره‌ای به دفترهای پیشین خود و شعرهای منتشر نشده‌اش داشته و آورده است: «هر یک از این سروده‌ها، با توجه به روزگار سرایش آن‌ها، خود در بردانده «حافظه تاریخی» شاعر از هم‌نشینی و هم‌آوایی پدیده‌ها و همچنین دغدغه‌های «زیستن»، «طبیعت»، «عشق»، «مرگ» و ... است.

وی در ادامه یادداشتی مفصلی با عنوان «هم واژه، هم سپید!» درباره شعر امروز و چند ویژگی‌ مهم آن در سه دهه اخیر نوشته است.

شاعر در نتیجه‌گیری این یادداشت نوشته است: «گزاره‌های شعری در فضای شعر امروز، پیوسته در حال پوست انداختن و تازه شدن است. به‌ویژه، در حوزه تغزل و همچنین در بسیاری از حوزه‌های شعری، به نوعی میان سنت شعری و نوآوری‌های ذهنی و زبانی، شکلی از تعامل جریان دارد و این دستاورد کمی نیست که پس از گذشت سه دهه از حیات شعری چشم‌اندازه شعر امروز، در نهایت زنده و پویا، روزگارش را طی می‌کند.»

نمونه شعری از بخش شعرهای منتشر نشده این مجموعه با عنوان «چشمانت را ببند!»:
«می‌روی و بر می‌گردی
بی‌هراس چراغی که نمی‌سوزد
تنها کلماتند که از صف یکشنبه‌های تو
می‌تازند
قطارهای شمالی می‌روند و
پنجره‌ای به یاد تو می‌ماند
گفتم:
شبیه برگ می‌شوی و
پرچم خاورانی از جنس شهریور و پاییزت!
چیزی بگو
دریا در ارتفاع تو ایستاده است
یک مهتابی دیگر با تو فاصله دارم
دریایی کودکانه/ در تو واژگون می‌شود.»


محمود معتقدی متولد 1325 در آمل و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته تاریخ است. پیش‌تر از این شاعر 6 مجموعه شعر با عنوان‌هایی چون «پاره‌های ممنوع»، «سه‌شنبه‌های سرخ به اردیبهشت باز می‌آیند»، «یک مهتابی دیگر با تو فاصله دارم»، «مثل پاره‌های بامدادی»، «پاره‌های عاشقی» و «دستی میان پنجره و باران» و همچنین آثاری در زمینه نقد شعر و خوانش شعر شاعران معاصر به چاپ رسیده است.

گزینه اشعار «محمود معتقدی» در 196 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت چهار هزار و 500 تومان از سوی انتشارات مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط