جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
«جهانی‌سازی: چهار الگو و یک رویکرد انتقادی» منتشر شد

«جهانی‌سازی: چهار الگو و یک رویکرد انتقادی» منتشر شد. چیستي جهاني‌سازي و همچنين يافتن الگويي كارآمد براي موفقيت در صحنه جهانی، دغدغه‌هاي اصلي نويسنده اين كتاب است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نخستین هدف این کتاب مروری بر مهم‌ترین رویکردها و مواضع در مباحث جهانی‌سازی است.

اسميت، نويسنده اثر،اين رويكردها را  الگوهای جهانی‌سازی مطابق اصول «دولت اجتماعی»، «نولیبرال»، «دولت شتاب‌دهنده»، «جهان ـ وطن‌گرایی دموکراتیک» و «مارکسی» می‌نامد.
 
دومین هدف محوری کتاب نيز فراهم كردن زمينه ارزیابی نظری و عملی از این پنج رویکرد رقیب است. 

به عقیده توني اسمیت، حباب‌های سوداگرانه به ‌ناگزیر روزی به ‌حالت انفجاری ترک برمی‌دارند و بحران مالی اخیر در جهان، یکی از نوترین انواع این پدیده در زنجیره‌ای طولانی است که جنبه‌ای بنیادین و اصلی از رژیم انباشت سرمایه است. 

از نگاه نويسنده اين كتاب، برای کشورهای جنوب داروی تلخ سخت‌گیری تجویز شده است. در اين مناطق، سرمایه‌های محلی دستخوش ورشکستگی شده‌اند و سودآورترین آن‌ها را سرمایه‌گذاران خارجی به قیمت‌های نازلی خریداری کرده‌اند، نیروی کار محلی از بیکاری در رنج است و همه اين‌ها سبب شده‌اند كه استاندارد زندگی در اين كشور كاهش بيابد.

کشورهای شمالی براي مقابله با بحران مالی کنونی سرمایه‌داری تنها به تزریق نقدینگی به بازار بسنده مي‌كنند. با وجود همه سخن‌پردازی‌های آزادی‌طلبانه سرمایه مالی در طی دوره اخیر، واقعیت این است که نمایندگان آن بر حمايت  دولت تكيه می‌کردند تا مانند همیشه به نجات آن‌ها بشتابد، خسارت‌ها و ضررهایشان را بر جامعه سرشکن کند تا آن‌ها بتوانند فعالیت نیمه‌تمام خود را باز از سر بگیرند.
 
سطح زندگی کارگران تا حدودی ثابت ماند اگر چه هزینه آن غرق شدن در بدهی‌هاي متعدد بود. بحران اخیر در قلب نظم جهانی موجب تحرک بانک‌های مرکزی کشورهای شمال شد تا سطوح حیرت‌آور و بی‌سابقه‌ای از نقدینگی را تجهیز کنند، اما ولی به نظر می‌رسد که ماشین دولتی خلق و تولید نقدینگی و ایجاد بدهی‌های مصرفی به آخرين حد خود رسيده باشد.

تونی اسمیت در این شرایط از الگو و بدیل ممکنی در این کتاب سخن می‌گوید که اصل تجارت منصفانه را به جای تجارت آزاد محور کار خود قرار می‌دهد و به دموکراسی اقتصادی برای تمام شهروندان جنوب و شمال متعهد است.

چاپ نخست كتاب «جهانی‌سازی: چهار الگو و یک رویکرد انتقادی» نوشته تونی اسمیت با برگردان فروغ اسدپور در 440 صفحه و با قیمت 12 هزار تومان توسط نشر پژواک منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها