دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
احداث کتابخانه در مناطق محروم و حاشیه‌ای ضروری است

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان عصر روز گذشته (یکشنبه، 21 خرداد) در آیین بازگشایی کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهرستان اهواز، نقش کتابخانه‌های عمومی را در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه مؤثر دانست و اظهار کرد: احداث کتابخانه در مناطق محروم و حاشیه‌ای ضروری است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری، امام جمعه اهواز، عنوان كرد: وجود کتابخانه‌ها موجب ارتقای فرهنگ عمومی می‌شود و بسیاری از شهرهایی که وضعیت فرهنگی بهتری دارند، به خاطر بهره‌مندی از کتابخانه‌های بیشتر است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که ثقل جمعیت اهواز در محلات حاشیه و محروم مانند ملاشیه و علوی است، باید منویات رهبری را در ارتقای امکانات در این مناطق جامه عمل بپوشانیم و به همین دلیل باید کتابخانه‌ها و قرائت‌خانه‌هایی را برای محلات مستضعف و فقیرنشین در نظر بگیریم.

آیت‌الله موسوی‌جزایری با بیان این‌که اهواز از لحاظ فضای كتابخانه‌ای رتبه آخر استان را دارد، اظهار کرد: این موضوع به دلیل تاسیس كتابخانه‌های مردمی است؛ به عنوان مثال، در شوشتر در کتابخانه حوزه علمیه به‌روی عموم مردم باز است و بعضی از خیرّان نیز که اهل مطالعه بوده‌اند، وصیت کرده‌اند کتابخانه فارسی و عربی آن‌ها در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

وی بر ضرورت کمک مردم و خیران به دولت برای احداث کتابخانه در مناطق محروم تأکید کرد و یادآور شد: یكی از مواردی كه می‌تواند جایگاه علمی اهواز را در صفوف مقدم قرار دهد، ساخت قرائتخانه و كتابخانه است و دلیل اجتماعی آن این است كه بسیاری از مناطق دارای جمعیت بالا مستضعف هستند و فرزندان زیادی دارند و پدران و مادران هم کم سوادند.

به گفته وی، امکان مطالعه در منزل فراهم نیست و همچنين به دلیل کم‌سوادی والدین امکان رسیدگی به پیشرفت تحصیلی فرزندان وجود ندارد. بنابراين، ایجاد کتابخانه و قرائتخانه در مناطق محروم اهواز موجب ارتقای علمی، تحصیلی و فرهنگی مناطق مذکور خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان يادآور شد: پیشنهاد می‌کنم كتابخانه‌ها و قرائتخانه‌های خوب را در مناطق مستضعف و فقیرنشین راه‌اندازي كنيم. تاسیس كتابخانه شهید بهشتی یکی از این اقدامات به‌جاست، زیرا این منطقه مستضعف است .

آیت‌الله موسوی‌جزایری تاكید كرد: مناطق پرجمعیت و بالای صدهزار نفر بسیاری در اهواز وجود دارند، در حالی كه بیش‌تر شهرها جمعیتی بیش از سی هزار نفر ندارند، مردم در مناطق مستضعف و با جمعیت بالا مطالبه حق خود را از ما دارند و ما تكلیف داریم این مشكلات را حل كنیم.

در اين مراسم همچنين مدیركل كتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: كتابخانه عمومی شهید بهشتی با زیربنای 550 متر مربع سال 72 تاسیس شد و مجموع مخزن كتاب این كتابخانه 16 هزار نسخه و قبل از بازسازی، ماهانه سه هزار و 200 نفر مراجعه‌كننده داشته است.

وی ادامه داد: اهواز از فقیرترین مناطق شهری استان در حوزه سرانه مطالعه است، ما 15 كتابخانه نهادی و هشت كتابخانه مشاركتی در اهواز داریم و به عبارتی، به ازای هر 61 هزار نفر یك باب كتابخانه وجود دارد و در این صورت در رتبه آخر استانیم.

وی با بیان این‌که استان اهواز از لحاظ زیربنای تقریبی كتابخانه‌ها نیز به ازای هر صد نفر یك متر مربع فضا دارد، گفت: این امر با چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی فرسنگ‌ها فاصله دارد و علاوه بر این، شهر اهواز از لحاظ سرانه جلد در جایگاه بیستم استان است.

منصوری یادآور شد: در اهواز 46 هزار نفر در كتابخانه‌ها عضوند، يعني به ازای هر صد نفر سه نفر عضویت دارند و این میزان اهواز را در رتبه پانزدهم قرار می‌دهد. با این وجود، استان خوزستان 163 كتابخانه عمومی دارد كه 136 باب نهادی و بقيه مشاركتی و... هستند و از این لحاظ خوزستان رتبه پنجم كشور را دارد.

همچنین در این مراسم، حضرت آیت‌الله موسوی‌جزایری حق انتفاع دو كتابخانه واقع در فرهنگسراهای مناطق «كوی علوی» و «كوت عبدالله» را به نهاد كتابخانه‌های عمومی واگذار و به عنوان نخستین عضو کتابخانه شهید بهشتی پس از بازسازی ثبت‌نام کرد و هزینه عضویت 100 نفر از جوانان و نوجوانان مناطق محروم در کتابخانه‌های عمومی را پذیرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط