یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
چاپ دوم «استحاله طبیعت در هنر» روانه کتابفروشی‌ها شد

چاپ دوم کتاب «استحاله طبیعت در هنر» اثر کوماراسوآمی با ترجمه صالح طباطبایی منتشر شد. این کتاب یک منبع مهم در شناخت زیبایی‌شناسی شرقی و هندی است. چاپ قبلی این کتاب در سال 1384 منتشر شده بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، كتاب «استحاله طبيعت در هنر»، هفت فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «نظريه هنر در آسيا»، «نگرش مايسترا اکهارت در هنر»، «واكنشهایی به هنر هندی»، «زيبایی‌شناسی شوكر نيتيساره»، «پروكشه»، «آبهاسه» و «منشا كاربرد تمثال‌ها در هند». 

بنا بر کلام مترجم كتاب در مقدمه، كوماراسوامی در فصل نخست، به تبيين فلسفه هنر در آسيا می‌پردازد، اما در آغاز فصل اشاره دارد كه اين مبنای نظريه عمومی هنر برای هماهنگ ساختن ديدگاه‌های غربی و شرقی با يكديگر است. 

فصل دوم كتاب به طور کل به شرح تفکرات مایسترا اکهارت، دین‌شناس، فیلسوف، شاعر و خطیب آلمانی‌تبار درباره هنر اختصاص يافته است. فصل‌های سوم تا ششم هم به مباحث تخصصی در حوزه واژه‌شناسی هنر هندی اختصاص دارد، به ويژه فصل‌های پنجم و ششم كه منحصرا به تبيين دو اصطلاح «پروكشه» و «آبهاسه» می‌پردازند. 

فصل هفتم كتاب هم به مبحث هنر دينی و پرستش تمثال در هند اختصاص دارد. كوماراسوامی در اين فصل می‌كوشد تا در راستای تلاش هميشگی‌ خود در توجيه همه عناصر سنت، فضایی مقبول برای تمثال پرستی در هند ایجاد کند. 

چاپ دوم کتاب «استحاله طبیعت در هنر» اثر آناندا کوماراسوآمی در شمارگان هزار نسخه، 220 صفحه و با قیمت 6 هزارو 800 تومان توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر در دسترس علاقه‌مندان فلسفه هنر شرقی قرار گرفته است. چاپ قبلی این کتاب در سال 1384 وارد کتابفروشی‌ها شده بود. 

کوماراسوآمی یکی از مهمترین اندیشمندان و متفکران سنت‌گرایی است. «درآمدی بر هنر هند»، «عناصر شمايل‌نگاری بودایی»، «هنر و نمادگرایی سنتی»، «اهداف هنر هندی»، « تمدن چیست؟ و مقالات دیگر»، « اقتدار مینوی و قدرت دنیوی در نگرش هندی حکومت » و «فلسفه هنر مسیحی وشرقی» نام برخی از آثار و تالیفات کوماراسوامی است. 

از جمله تالیفات و ترجمه‌های منتشر شده صالح طباطبایی می‌توان به «فرهنگ گزيده اعلام شرقی در منابع غربی»، «نقاشی و ادبيات ايرانی»، «معماری اسلامی: شكل، كاركرد و معنی»، «درآمدی بر فلسفه هنر» و «دایره‌المعارف مستشرقان»، اشاره کرد. 

همچنین چندی پیش ترجمه امیرحسین ذکرگو از کتاب «رقص شیوا» که به باور عموم منتقدان مهمترین اثر کوماراسوآمی است، با عنوان «مبانی سنتی هنر و زندگی» توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر، منتشر شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها