سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷
آشنایی با نادر ابراهیمی، چهار سال بعد از رفتنش

نادر ابراهیمی یکی از نویسندگانی است که کتاب‌های بسیاری برای کودکان و نوجوانان و درباره‌ی آن‌ها نوشته و فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی برایشان ساخته است ولی کودکان و نوجوانان کشورمان او را به عنوان کسی که برایشان فعالیت کرده نمی‌شناسند؛ در سال‌روز درگذشت این نویسنده با او و آثارش بیشتر آشنا شوید.

ایبنا نوجوان: نادر ابراهیمی در ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد و در دبیرستان دارالفنون دیپلم ادبی گرفت و به دانشکده حقوق تهران راه یافت؛ ولی پس از دو سال دانشكده حقوق را رها كرد و به دانشکده ادبیات رفت. ابراهيمي در رشته زبان و ادبيات انگليسی از اين دانشكده فارغ‌‌التحصيل شد‌ و شغل‌های مختلفی را در کنار نوشتن تجربه کرد. 

ابراهیمی حدود 120 كتاب در حوزه‌های مختلفی مثل ادبيات كودک و نوجوان، ادبيات بزرگسال، سينما و تئاتر نوشت. کتاب‌های او برای كودكان و نوجوانان باعث شد ابراهیمی جایزه‌ی نخست جشنواره‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان براتسیلاوا، جایزه‌ی نخست تعلیم و تربیت یونسكو، جایزه‌ی كتاب برگزیده‌ی سال ایران و چندین جایزه‌ی دیگر را دریافت کند. 

نادر ابراهيمي کار مهم دیگری هم برای کودکان و نوجوانان ایرانی انجام داد. او در سال 1350، موسسه‌ی پژوهشي «همگام با كودكان و نوجوانان» را تاسيس کرد؛ این موسسه، به‌منظور مطالعه در زمینه‌ی مسایل مربوط به كودكان و نوجوانان برپا شد و فعالیتش نوشتن، چاپ و پخش كتاب، نقاشی، عكاسی، و تحقیق درباره‌ی كودكان و نوجوانان بود و به عنوان «ناشر برگزیده‌ی آسیا» و «ناشر برگزیده‌ی نخست جهان» در جشنواره‌های آسیایی و جهانی تصویرگری كتاب كودک انتخاب شد. 

ابراهيمي حدود ۱۵ فيلم داستانی، مستند و سینمایی در مقام نویسنده، کارگردان و تدوین‌گر تهيه كرد. «سفرهای هامی و کامی در وطن» مجموعه‌ا‌ی تلویزیونی است که نادر ابراهیمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای مخاطب کودک و با هدف تربیتی-آموزشی ساخت و جاذبه‌های طبیعی ایران را معرفی کرد. 

«کلاغ‌ها»، «سنجاب‌ها»، «دور از خانه»،«قصه گل‌های قالی»، «پهلوان پهلوانان؛ پوریای ولی»، «باران»، «بزی که گم شد»، «من راه خانه‌ام را بلد نیستم»، «سفرهای دورودراز هامی و کامی در وطن»، «قلب کوچکم را به چه کسی هدیه بدهم؟»،«قصه‌ی سار و سیب»، «قصه‌ی موش خودنما و شتر باصفا»، «با من بخوان تا یاد بگیری»، «حالا دیگر می‌خواهم فکر کنم»، «قصه قالیچه‌های شیری»، «همه گربه‌های من» «درخت قصه ـ قُمری‌های قصه»، «عبدالرزاق پهلوان»، «آن‌که خیال بافت و آن‌که عمل کرد»و «دیدار با آرزو» بعضی از کتاب‌هایی هستند که ابراهیمی برای بچه‌ها نوشته است. 

تعدادی از کتاب‌های کودک و نوجوان ابراهیمی در قالب مجموعه منتشر شده است. تعداد زیادی از داستان‌های کودکانه و نوجوانانه‌ی ابراهیمی را می‌توانید در مجموعه‌های «قصه‌های انقلاب برای کودکان»، «قصه‌های ریحانه خانم»، «نوسازی حکایت‌های خوب قدیم برای کودکان» و «ایران را عزیز بداریم» بخوانید. 

ابراهیمی در روز 16 خرداد سال 1387 از دنیا رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها