یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
مروري بر دفتر شعر «گریه کن ای ابر...»

مجموعه شعر عاشورایی رضا عبداللهی با عنوان «گریه کن ای ابر...» چندی پیش از سوی انتشارات تجلی‌مهر منتشر شد. شعرهای این مجموعه در قالب دو بیتی و مثنوی سروده شده‌اند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،این کتاب بیست و سومین اثر عبداللهی و دربرگیرنده سروده‌هایی عاشورایی این شاعر در قالب‌های مثنوی و دوبیتی است.

در ابتدای این اثر شعری با عنوان «خیالم را خدا آسوده گردان» و در ادامه پنج مثنوی با عنوان‌های «مرا زینب نوشتند»، «باز محرم شد»، «ظهر عاشورا»، «مردم کوفه کجاست» و «مصیبت» آمده است.

همچنین 48 دوبیتی در بخش دوم این کتاب گنجانده شده است. «سرو قامت»، «خاک»، «بیداد»، «حادثه»، «ذکر حسین»، «شهیدان»، «باران نیزه»، «امید آخرین» و «شام غریبان» عنوان برخی از این دوبیتی‌ها هستند.

عبداللهی پیش‌تر در گفت‌و‌گو با «ایبنا» درباره ویژگی این شعرها توضیح داده بود: «اغلب این شعرها توصیفی اند. همچنین مثنوی‌ها با ذکر جزئیات، تصاویری از صحرای کربلا و واقعه عاشورا را به مخاطب ارایه می‌کنند.»

یک نمونه از دوبیتی‌های این کتاب با عنوان «از حسین آموز»:
«زآیینه چه مانده ساده بودن
و از عابد به خاک افتاده بودن
به مکتب‌خانه سرخ شهادت
بیاموز از حسین آزاده بودن»

رضا عبداللهی متولد سال 1330 است. دیوان‌های «واله اصفهانی»، «میرزا ابوالحسن فراهانی»، «شفیعای شیرازی»، «صبوری تبریزی» و «حسرت همدانی» با تصحیح او منتشر شده‌اند. مجموعه‌های شعر «در حاشیه سکوت» (غزل)، «گزیده ادبیات معاصر» (غزل)، «با تمام خستگی لبخند داشت» (مثنوی)، «دلم هرکجا هست یادش بخیر» (غزل)، «کدامین جمعه می‌آیی» (دوبیتی) و «بگو با چه لحنی بخوانم تو را» (مثنوی) از دیگر آثار منتشر شده او هستند.

علاوه بر این،‌كتاب‌های «گلچین شعرا، بیا تا گل برافشانیم» (گردآوری)، «هجوگویان پارسی‌زبان» (پژوهش)، «خودستایی در بیان شاعران» (پژوهش)، «بحثی پیرامون زحاف رایج در شعر فارسی» (پژوهش) و «اندیشه‌های به یادماندنی» از عبداللهی به چاپ رسیده‌اند.

مجموعه شعر عاشورایی «گریه‌کن ای ابر...» بهار سال 1391 در 64 صفحه، شمارگان هزار و 200 نسخه و قیمت سه هزار تومان از سوی انتشارات تجلی‌مهر منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط