سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
«يك، دو، سه طنز»؛ مجموعه‌اي از نوشته‌هاي طنزنويسان دو دهه اخير ايران

آثاري از طنزپردازان معاصر را پس از كتاب‌هاي «طنزآوران امروز ايران» و «يك لب و هزار خنده» اين بار در «يك، دو، سه طنز» مي‌خوانيم. در اين كتاب كه به تازگي از سوي انتشارات مرواريد منتشر شده، گزيده آثاري از طنزنويسان دو دهه اخير به اهتمام رويا صدر گردآوري شده‌اند. اين اثر نوشته‌هايي از گلي ترقي، ابراهيم افشار، سيد‌مهدي شجاعي يا رسول نجفيان را، كنار آثاري از اميرمهدي ژوله، رضا رفيع، حامد حبيبي در خود گنجانده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تا به امروز دو كتاب حاوي مجموعه آثاري از طنزنويسان معاصر ايران با نام‌هاي «طنزآوران امروز ايران» با تدوين بيژن اسدي‌پور و زنده‌ياد عمران صلاحي و «يك لب و هزار خنده» به كوشش صلاحي منتشر شده‌اند.

«طنزآوران امروز ايران» براي نخستين بار در سال 65 از سوي انتشارات مرواريد به چاپ رسيد و كتاب «يك لب و هزار خنده» نيز توسط همين ناشر در سال 77 راهي بازار كتاب شد. اين در حالي است كه «يك، دو، سه طنز» نيز قرار است به گونه‌اي نقشي در تكميل اين دو كتاب نسبت به ترسيم وضعيت امروزي‌تر طنز در ايران ايفا كند.
 
براساس مقدمه صدر بر اين كتاب، در اين اثر نام كساني كه در دو مجموعه قبلي غايب بوده‌اند نيز همراه با نوشته‌هايي از ايشان آمده است.

طرح جلد اين كتاب اثر ياشار صلاحي است و از ويژگي‌هاي ديگر اين كتاب آن است كه در ابتداي هر نوشته كاريكاتور پرتره نويسنده آن نيز منتشر شده. اين طرح‌ها نيز به قلم ياشار، فرزند عمران صلاحي هستند. همچنين در ابتداي هر نوشته طنز، يادداشتي در معرفي نويسنده آن نيز درج شده است.


رويا صدر در قسمتي از مقدمه خود بر اين كتاب نوشته است:«طنز دوره معاصر، ‌هيچ‌گاه نتوانسته در قامت يك جريان ادبي  مستمر، مستقل از شرايط، حركتي بالنده و رو به جلو را در زمان تجربه كند. اگر تاريخ سياسي دوره معاصر، دوره فراز و فرودها و شكست‌ها و پيروزي‌هاي پي در پي است، فرايند تحول طنز نيز با اين فراز و فرودها و اين پيروزي و شكست‌ها درآميخته است..»

در بخش ديگري از اين نوشته آمده است: «يكي از مولفه‌هاي مهم طنز يك دهه و نيم اخير، تكثر و تنوع آن است. گسترش طنز در فضاهاي غير رسمي(در كنار حضور محدود آن در رسانه‌هاي غير رسمي)،‌ تريبوني شدن(در مجامع و محافلي مثل حلقه رندان)،‌ برگزاري مسابقات طنز، باعث تغيير در فرم و محتواي آثار طنز(به خصوص در شعر)شد و به معرفي چهره‌هاي جديد و گستردگيو  تعدد و تنوع سني، شغلي، جنسيتي و... دست‌اندركاران اين عرصه انجاميد كه در كتاب حاضر نيز اين امر متجلي است.»
 
ابوالفضل اردوخاني، ريتا اصغرزاده، ابراهيم افشار، حسين پناهي، فريدون تنكابني، ‌ارژنگ حاتمي، فرهاد حسن‌زاده، رضا رفيع، ‌محمدرضا زائري، غلامحسين ساعدي، ‌شهرام شكيبا، پوريا عالمي، مينو مشيري، محمدعلي علومي،‌ سيدعلي ميرفتاح، صادق هدايت، پيمان هوشمندزاده، حسين يعقوبي، اردلان عطاپور، سيدمهدي شجاعي و جلال سميعي، از طنزپردازاني هستند كه نام آن‌ها در اين كتاب كنار ديگران به چشم مي‌خورد.

«يك، دو، سه طنز»،‌ امسال(91) به شمارگان هزار و 100 نسخه از سوي انتشارات مرواريد منتشر شد. 

اين كتاب 413 صفحه و قيمت آن 11 هزار و 500 تومان است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها