دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲
«و تن فروشی ‌نیست» به چاپ رسید

چهارمین مجموعه شعر فریاد شیری با عنوان «و تن فروشی نیست» در مجموعه «نگاه تازه شعر» انتشارات نگاه منتشر شد. اغلب شعرهاي اين مجموعه مضامین اجتماعی، عاطفی و گاهی فلسفی دارند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شعرهای مجموعه «و تن فروشی نیست» در سه دفتر گردآوری شده‌اند. در دفتر نخست این مجموعه 28 قطعه شعر، در دفتر دوم با عنوان «عاشقانه‌های کوهی که از پشت مرد آمده بود» پنج قطعه شعر و در دفتر سوم که «هزار و یکمین شب شهرزاد و هفت عاشقانه تلخ» نام دارد، هشت قطعه شعر آمده است.

«خیانت»، «اعتراف»، «بد عادتی»، «احمق»، «پرسه»، «بهلول حسرت»، «شهرآورد شمس و من و مولانا»، «دوئل»، «سنگ»، «سیروان، خاموش!»، «مستند آشخور»، «من چند نفرم»، «همیشه یک لیوان آب سرد»، «بزرگراه کردستان»، «مرا جدای از خودم فرض نکن» و «گفته‌ام بارها» عنوان برخی از شعرهای این دفتر هستند.

شیری در ابتدای این کتاب یادداشتی با عنوان «پیش شعر» نوشته و در بخشی از این یادداشت آورده است: «می‌بینید چه ساده می‌توان واژه‌ها را جابه‌جا کرد و به مقصد رساند! با اتوبوس، مترو و حتی با پای پیاده هم می‌توان واژه‌ها را بین مردم تقسیم کرد. فقط باید مراقب باشیم توی راه پشیمان‌مان نکنند. بدی شاعر این است گاهی به املای واژه‌ها شک می‌کند!»

شاعر این شعرها را با مضامین و موضوعات مختلف اجتماعی، عاطفی و گاهی فلسفی سروده است. 

این شعرها بدون ذکر تاریخ سرایش در کتاب گنجانده شده‌اند، اما مربوط به بازه زمانی سال 1383 تا 1388 هستند.

پیش‌تر شیری درباره ویژگی این اشعار به «ایبنا» گفته بود: «از نظر ویژگی‌های زبانی، فرمی و تکنیک‌های شعری اشعار این مجموعه به دفترهای پیشین من شباهت دارند.»

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «هرگز»:
«روی گورش سنگ تمام گذاشتند
سنگ سکوت
سنگ صبور
سنگ...هرگز!
به این سادگی هرگز
فریب مرگ را نخورده بود هرگز
نه! نمی‌دانستند
نمی‌دانستند در پایان هر گریه‌ای
لبخندی تازه آغاز می‌شود
روی گورم سنگ تمام گذاشتند
روی سنگم
گل‌هایی که نچیده بودم هرگز
هرگز! به این سادگی هرگز
فریب زندگی را نخورده بودم هرگز!» 

فریاد شیری شاعر، مترجم و منتقد است و تاكنون توانسته جوایزی چون «جایزه شعر امروز ایران»، مقام نخست «جشنواره سراسری شعر و قصه» و مقام نخست «جشنواره قصه‌نویسی غرب کشور» را به‌دست آورد.

«پاسپورت لبخند و آرزو»، «آدم‌های سیاه، آدم‌های سفید»، «شیته گورانیه کانی باران»، « کلماطرح»، «داستان نقطه سر راهی»، «عاشقانه‌های سرزمین بلوط»، «مناظره‌ها»، «زنی آهسته گفت»، «ما در عکس زیر باران گم شده بودیم» و «مانیفیست یک نفره» از دیگر آثار اويند.

مجموعه شعر «و تن فروشی نیست» در 119 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت سه هزار و 500 تومان از سوی انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط