سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹
«مبانی و رهیافت‌های اخلاق زیست‌محیطی» منتشر شد

«مبانی و رهیافت‌های اخلاق زیست‌محیطی» عنوان كتابي است كه به‌تازگي از سوي موسسه حكمت و فلسفه ايران منتشر شده و در پي آشناسازي علاقه‌مندان با مفاهیم و ایده‌های اولیه اخلاق زیست‌محیطی است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از پایگاه خبری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، چگونگی تعامل انسان با طبیعت از جمله مسايلی است که زندگی بشر امروز را به چالش کشیده است. اندیشمندان و متخصصان محیط زیست در سراسر جهان در تلاشند تا رفتار مناسب انسان با طبیعت و محیط زیست را به نحوی تبیین کنند که ضمن تضمین بقای انسان بر کره خاکی، تنوع زیستی و زیباشناختی چشم‌اندازهای طبیعی نیز حفظ شود. 

بسیاری بر این باورند که حفاظت موثر از محیط زیست به چگونگی ارزش‌گذاری آن ارتباط دارد. آنان معتقدند هنگامی محیط زیست طبیعی از صدمات انسان مصون خواهد ماند که مهارهای مناسب درونی مانع وی از انجام رفتارهای ناشایست با طبیعت شود. به بیان دیگر، چاره کار در پایبندی به اصول و معیارهای هنجاری مناسب است که بهترین آن‌ها را می‌توان در اخلاق جست‌وجو کرد. هنجارهای اخلاقی در حفاظت از محیط زیست، تحت مبحث اخلاق زیست‌محیطی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که هدف از آن، شناسايی معیارهای درست و نادرست اخلاقی در رفتار انسان با محیط زیست است.

با توجه به نوپا بودن مباحث اخلاق زیست‌محیطی در ایران، نیاز است تا جنبه‌های مختلف آن روشن شود. به همین دلیل، کتاب حاضر که برگرفته از رساله دکتری يكي از نويسنده‌هاي آن است، به نحوی تنظیم شده ‌است تا علاقه‌مندان را با مفاهیم و ایده‌های اولیه اخلاق زیست‌محیطی آشنا كند.

فصل نخست کتاب ضمن بیان تعریف و محدوده اخلاق زیست‌محیطی، به ناتوانی راه‌حل‌های به کار رفته در حل بحران‌های زیست‌محیطی اشاره می‌کند و با ذکر دلایل این ناتوانی، به اهمیت و ضرورت طرح اخلاق زیست‌محیطی در مقابله با این بحران‌ها می‌پردازد. 

فصل دوم، اختصاص به مبانی اخلاق و اخلاق زیست‌محیطی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر دارد. فصل سوم به کانون‌های ارزش ذاتی و رهیافت‌های ارايه شده در اخلاق زیست‌محیطی ‌پرداخته است. در این فصل، هر کدام از این رهیافت‌‌ها توضیح داده شده‌اند و هر رهیافت از منظر دو پرسش اساسی اخلاق مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 

فصل چهارم كتاب به‌ طور اختصاصی به کانون ارزشی دین‌محور می‌پردازد و با طرح ضرورت استفاده از سنت ادیان در تبیین اخلاق زیست‌محیطی، به ایرادهای وارد شده به ادیان ابراهیمی در حفاظت از محیط زیست پاسخ می‌دهد. در فصل پنجم، اخلاق زیست‌محیطی اسلامی و ویژگی‌های آن بررسی می‌شود و بر مبنای آن، یک رهیافت جدید در اخلاق زیست‌محیطی با نام «خودبوم‌شناسی» معرفی و شرح داده شده است. در نهایت، فصل ششم کتاب به جمع‌بندی و ارايه چند رهنمود، براي انجام پژوهش و آموزش درباره اخلاق زیست‌محیطی، بر مبنای رهیافت خودبوم‌شناسی پرداخته است. ‌

کتاب «مبانی و رهیافت‌های اخلاق زیست‌محیطی» به قلم احمد عابدی‌سروستانی و منصور شاه‌ولی با نظارت سیدمصطفی محقق‌داماد و ويراستاي شهين اعواني، با شمارگان 500 نسخه و به بهای 50000 ریال از سوي  انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها