شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
بررسي «فرهنگنامه تاريخي مفاهيم فلسفه 2» در سراي اهل قلم

دومين جلد از مجموعه «فرهنگنامه تاريخي مفاهيم فلسفه» با موضوع الهيات روز چهارشنبه 3 خرداد در سراي اهل قلم خانه كتاب نقد و بررسي مي‌شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نسخه آلمانی این فرهنگنامه در سیزده مجلد تنظيم شده است. انتشار اين مجموعه از 1971 میلادی آغاز شد و در سال 2004 به پایان رسید. 1500 نويسنده و محقق طي بيش از 30 سال اين اثر را تدوين كردند.

این فرهنگنامه سه هزار و 712 مدخل درباره مفاهیم فلسفه و شاخه‌های مختلف آن را دربر می‌گیرد و به ارتباط فلسفه با مفاهیمی نظیر زیباشناسی و نظریه هنر، تاریخ و نظریه فرهنگ،‌ زبان‌شناسی،‌ ادبیات و خطابه، اخلاق، تعلیم و تربیت، ‌علوم سیاسی، ‌روانشناسی، روان‌کاوی و روان‌درمانی و جامعه‌شناسی، اقتصاد، ادیان، الهیات و عرفان، ریاضیات و منطق، فیزیک، علم هیات، جغرافیا، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و طب می‌پردازد.

جلد نخست اين مجموعه كه در زمستان سال 89 منتشر شد، به فلسفه هنر اختصاص داشت. جلد دوم اين كتاب با موضوع الهيات نيز به تازگي از سوي انتشارات موسسه حكمت و فلسفه ايران منتشر شده است. سيدمحمدرضا بهشتي به همراه بهمن پازوكي و فريده بهنودفر ويراستاري ترجمه اين اثر را بر عهده دارند.

دئيسم، خدا شدن، خدا قانون‌گذاري، خداگونه، تجلي الهي و پيدايش خداوند از جمله مفاهيمي‌ هستند كه در جلد دوم اين اثر بررسي شده‌اند.

محمدرضا بهشتي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و بهمن پازوكي دو تن از ويراستاران و مترجمان مجموعه «فرهنگنامه تاريخي مفاهيم فلسفه» در جلسه نقد و بررسي آن حضور دارند. مالك شجاعي‌جشوقاني نيز دبيري نشست را بر عهده دارد.

اين نشست روز چهارشنبه 3 خرداد ساعت 17 تا 19 در سراي اهل قلم خانه كتاب به نشاني خيابان انقلاب اسلامي، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه‌نصير، شماره 2 برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها