پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
لغو عضویت، راهکار پیشنهادی مراجعان برای برخورد با آسیب‌رسانان به کتاب

نتایج پژوهش صورت گرفته در میان تعدادی از دانشجویان مراجعه کننده به کتابخانه ملی حاکی از آن است که بیش از 8/88 درصد آنان لغو عضویت، جریمه نقدی و تعلیق عضویت را راهکار مناسب مقابله با افرادی می‌دانند که به منابع ملی آسیب می‌رسانند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ايران این نظرسنجی که در مدت برگزاری نمایشگاه کتاب‌های آسیب دیده در کتابخانه ملی انجام شده، با هدف دستیابی به شیوه‌های مناسب‌تر پیاده‌سازی قوانین حفاظت منابع ملی صورت گرفته است.

در این نظرسنجی بیش از 1/87 درصد از مراجعان، محل نمایشگاه را مناسب ارزیابی کردند و آن را در تغییر نگاه خود به حفاظت از کتاب‌ها و منابع ملی موثر دانستند. 

خط‌کشي و علامت‌گذاري در منابع، گذاشتن هر نوع وسيله از جمله قلم بين صفحات کتاب‌ها، استفاده از خودکار، مارکر و مداد در متن کتاب، ريختن چاي روي صفحات آن، استفاده از صفحات خالي به جاي چرک‌نويس و اقداماتي از قبیل پاره کردن صفحات کتاب از مصادیق بارز آسیب رساندن به کتاب است که در مورد کتاب‌های تک‌نسخه‌ای خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد. 

«نمایشگاه کتاب‌های آسیب‌دیده» در طبقه همکف سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم چنان برپاست و اعضا و مراجعان می‌توانند نتیجه رفتارهای آسیب‌رسانان را با یار مهربان مشاهده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها