چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲
فصلنامه «رشد آموزش زیست‌شناسی» منتشر شد

فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی «رشد آموزش زیست‌شناسی» ویژه تابستان 91 منتشر شد. در سرمقاله این مجله از گونه جدید جانوری نام برده شده که در کشور آلمان، به نام یکی از دبیران رشته زیست‌شناسی ایرانی، نامگذاری شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این شماره از مجله «رشد آموزش زیست‌شناسی»، مطالب و مقالات مختلفی آورده شده است.

سرمقاله این شماره از مجله با عنوان «قدر مجموعه گل، مرغ سحر داند و بس»، به مقاله‌‌ای می‌پردازد که در یکی از نشریات آلمانی به چاپ رسیده بود و در آن به گونه جانوری خاصی در ایران اشاره شده بود.
 
محمد کرام‌الدینی، سردبیر مجله و نویسنده این مقاله، در بخشی از مطلبش آورده: «آن‌چه در این مقاله جلب توجه می‌کرد و برای معرفی در این‌جا مناسب می‌نمود، نه فقط شرح کشف و توصیف گونه‌های جدیدی از پروانه‌ای در ایران، بلکه ذکر نام یک معلم زیست‌شناسی ایرانی در لابه‌لای نوشته‌های این مقاله بود.»

کرام‌الدینی در ادامه این مقدمه، یادداشتی از نویسنده آن مقاله آلمانی می‌آورد که هم‌اکنون دانشجوی دکترای جانورشناسی و تنوع زیستی در دانشگاه بُن آلمان است. حسین رجایی، دانشجوی ایرانی و نویسنده این مقاله، در یادداشتی که برای کرام‌الدینی فرستاده، درباره چرایی نامگذاری گونه جدیدی از پروانه با بهره‌گیری از نام معلم زیست‌شناسی دبیرستان خود توضیحاتی ارایه کرده است.

«آنزیم ATP سنتازمیتوکندریایی، موتور مولکولی با شکوه» عنوان نخستین مقاله‌ علمی این مجله است که به قلم نظام جلیلیان نوشته شده. جلیلیان در این مقاله درباره آنزیم ای.تی.پی سنتاز و مکمل بحث تولید انرژی در میتوکندری‌ها نوشته که در فصل هشتم کتاب درسی زیست‌شناسی سال چهارم به اين موضوع اشاره شده است.

ترجمه الهه علوی از مقاله‌ای درباره تاکید آموزه‌های اسلامی بر جست‌وجو و کسب علم و دانش، با عنوان «دانشوران اسلامی و زیست‌شناسی» در این فصلنامه منتشر شده است. این مقاله با بیان این مطلب که فرمانروایان اسلامی به ارتقای دانش اعتقاد زیادی داشتند، از انقلاب کشاورزی، گیاه‌شناسی اسلامی و جانورشناسی و نظریه تکامل می‌نویسد و نوشته‌ها و کتاب‌های برخی دانشوران اسلامی قرون گذشته را به مخاطب می‌شناساند.

«پاسداری از حیات وحش» با ترجمه محمد کرام‌الدین، به ضرورت حفاظت از زیستگاه‌های گونه‌های مختلف در طبیعت می‌پردازد. نویسنده در این اثر، از انواع مختلف تحلیل‌های رایانه‌ای نام می‌برد که به ارایه طرح‌های بهینه حفاظت از گونه‌ها کمک می‌کنند.

«مقایسه همانندسازی ژنوم اصلی و پلاسمید در باکتری‌ها» نوشته علی حیدر کمالوند، «تنفس نوری» اثر سیدحسین خاتمیان، سرگروه زیست‌شناسی استان گیلان و کارشناس ارشد بیوشیمی عنوان دو مقاله‌‌ای هستند که در این شماره از ماهنامه زیست‌شناسی آمده‌اند و به طور تخصصی به مسایل مربوط به این رشته می‌پردازند.

سید مرتضی ابراهیم‌زاده در مقاله «انتقال ژن در ماهیان» به اهمیت آبزی‌پروری در جهان پرداخته و استفاده از بیوتکنولوژی برای افزایش دسترسی به غذا و کاهش هزینه‌های تولید را، به ویژه از طریق دست‌کاری ژن‌ها و کروموزوم‌های گونه‌های پرورشی، راهبردی خوانده است.

«سیس پلاس؛ زهر زندگی‌بخش» مقاله‌ای با ترجمه حمیرا ثقفی است. جهش‌زایی و سرطان‌زایی، داروهای ضد سرطان با پایه فلز، داروهای پایه پلاتین، سیس پلاتین، پاسخ سلول به آسیب DNA، مکانیسم عمل کمپلکس‌های پلاتین (IV) برخی از سرفصل‌هایی هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شده است.

«مهار زیستی آفت‌های کشاورزی» نوشته مهناز بقایی‌نژاد به عوامل میکروبی، انگل‌ها و برخی جانوران شکاری می‌پردازد که برای مبارزه با آفات بسیار مفید هستند و یکی از بهترین روش‌های مبارزه زیستی به شمار می‌‌آیند. وی در مقدمه اثر می‌نویسد: «در این روش می‌توان این عوامل را که معمولا در طبیعت وجود دارند حفظ، حمایت و با به کار بردن عملیات عاقلانه زراعی از تلفات شدید جلوگیری کرد. به علاوه ممکن است این عوامل را از نقاط دیگر کشور و یا نواحی دیگر جهان به مناطق جدید منتقل کرد و برای مبارزه با آفات به کار برد.»

در ادامه این مجله، شهره سلیمی مقاله‌ای با عنوان «پاکسازی زیستی پلاستیک‌ها» نوشته. وی در مقدمه این مقاله می‌نویسد: «فرآیند تجزیه زیستی یکی از موثرترین و ارزان‌ترین فرآیندها برای تجزیه آلاینده‌های پایدار در محیط زیست است. این فرآیند به کمک آنزیم‌های تولید شده به وسیله باکتری‌ها، قارچ‌ها و گیاهان صورت می‌پذیرد.» وی در ادامه از برخی آنزیم‌های موثر برای پاکسازی زیستی نام می‌برد و توضیحاتی در این باره ارایه می‌کند.

ترجمه مقاله‌ «تاثیر شوری بر رشد هالوفیت آتریپلکس هورتنسیس» از سجاد شهیدی، ارایه «طرح درس سلول» نوشته مریم انصاری، «درنگی در روش‌های آموزش زیست‌شناسی» و «متابولیت‌های ثانویه گیاهان» اثر صابر غیاثی پایان‌بخش مطالب این شماره از مجله «رشد آموزش زیست‌شناسی» است.

در این شماره از ماهنامه، مطلبی برای گرامیداشت حمیده علمی‌غروی، مترجم پیشکسوت علوم زیستی، آمده که مدتی پیش چشم از دنیا فرو بست.

فصلنامه «رشد آموزش زیست‌شناسی» به مدیر مسوولی محمد ناصری و سردبیری محمد کرام‌الدینی منتشر می‌شود.

این شمار از فصلنامه «رشد آموزش زیست‌شناسی» در 64 صفحه و به بهای 550 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها