سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
نادمی: با وجود گرانی مخاطبان خرید کتاب را رها نکرده‌اند

سیداحمد نادمی، شاعر و منتقد، برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فرصتی برای آشنایی با فضای حاکم بر فرهنگ کشور می‌داند و معقتد است با وجود افزایش قیمت کتاب نمایشگاه امسال نشان داد که مخاطبان همچنان سنت خرید کتاب از نمایشگاه را رها نکرده‌اند.-

نادمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حضور ناشران سراسر کشور در یک مکان، برای افرادی که ارتباط مستقیم با فضای فرهنگی کشور دارند، از دو منظر جذاب است.

وی توضیح داد: نخست آن‌که می‌توانند فضای فرهنگی کل کشور را مشاهده کنند و از فضای حاکم بر فرهنگ حال حاضر کشور و ویژگی‌های آن آگاهی یابند. ویژگی دیگر امکان تهیه و دسترسی به کتاب‌هایی است که به راحتی امکان تهیه آن‌ها وجود ندارد.

این شاعر  در ادامه به مشکل محدود بودن فضای فیزیکی نمایشگاه اشاره و تصریح کرد: بسته و محدود بودن فضای فیزیکی نمایشگاه ارتباط‌ها را بسیار دشوار کرده و سبب شده است انرژی بسیار در رفت و آمدهای نمایشگاه هدر برود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر امسال به دلیل نوسان قیمت ارز، در آغاز قیمت کتاب‌ها مانعی برای ارتباط مخاطب با کتاب به حساب می‌آمد، اما آماری که در روزها پنجم یا ششم نمایشگاه اعلام شد، نشان دهنده این مساله بود که مخاطبان همچنان سنت خرید کتاب در نمایشگاه را رها نکرده‌‌اند.

نادمی افزود: خرید کتاب در نمایشگاه کارکرد ویژه نمایشگاه کتاب ایران است و امسال نیز این کارکرد همچنان حفظ شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارایه دیدگاهش درباره کتاب‌های شعر منتشر شده جدید اظهار کرد: امسال نیز اغلب کتاب‌های منتشر شده حوزه شعر را به دلیل علاقه شخصی‌ام و همچنین بررسی آن‌ها تهیه کرده‌ام.

این مترجم ادامه داد: در این آثار همان حرکتی را می‌توان مشاهد کرد که سال‌های گذشته نیز در کتاب‌ها اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر در میان این آثار هم مجموعه‌های شعر قابل توجهی از شاعران پیشکوست یا جوان دیده می‌شد و هم کارهایی که نشان‌دهنده درجا زدن آن شاعر در شعرش بود.

وی در پایان از این مساله به عنوان حرکتی رایج در فضای شعری کشور یاد کرد و افزود: در سال‌های اخیر همواره این مساله مرسوم بوده است و حداقل نتیجه‌ای که از آن می‌توان گرفت، این است ‌که شعر در فضای ادبی جامعه ما از میان نرفته و جای خود را به رمان نداده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها