یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸
گلايه‌ قدياني از هیات داوران انتخاب ناشر نمونه سال

مدیر انتشارات قدیانی به مناسبت اختتامیه بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب تهران، بيانيه‌ پاياني آن و معرفي نشدن ناشر نمونه در حوزه‌ كودك و نوجوان گلایه‌نامه‌ای خطاب به هيات داوران اين بخش نوشت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نادر قدیانی در این نامه نوشته است: «در سال‌هاي اخير مرتباً در تبليغ‌ها و اطلاع‌رساني‌هايي كه توسط مسوولين امر مي‌شود بر ضعف فرهنگ كتاب‌خواني و خصوصاً كم‌تواني آن در حوزه‌ كودك و نوجوان كه مبنا و پايه‌ اصلي فرهنگي كشور است، داد سخن داده مي‌شود. به گونه‌اي كه حتي اعلام گرديد كتاب كودك و نوجوان در سراشيبي قرار دارد.»

وی اضافه کرده است: «طبيعي است كه نياز رو به رشد جامعه و جمعيت جوان كشور و آمار توليد و نشر كتاب و تيراژ آن در اين حوزه با يكديگر مطابقت ندارد اما اين به معناي اين نيست كه ناشران كودك و نوجوان از توليد و فعاليت مناسب برخوردار نبوده‌اند. تا هيئت داوران هيچ ناشري را شايسته‌ي عنوان ناشر برگزيده‌ي سال 90 نداند.»

قدیانی معتقد است: «اوضاع نشر كودك و نوجوان همچون عرصه‌هاي ديگر فرهنگي كشور از نقطه‌ مطلوبي كه مناسب و شايسته‌ جمهوري اسلامي ايران باشد فاصله‌ زيادي دارد. لكن بي‌گمان در سال گذشته كه با درايت رهبري به سال جهاد اقتصادي مزين گرديده بود، همه‌ همكاران ما در حوزه‌ صنعت نشر و خصوصاً در بخش كودك و نوجوان سال پر كار و پر نشاطي داشتند. همگي حداكثر تلاش خود به منظور ارتقاء شاخص‌هاي فرهنگي و اقتصادي را به كار گرفتند.»

این ناشر پرکار حوزه کودک و نوجوان در ادامه این نامه افزوده است: «بي‌انصافي است كه حجم كارهاي تأليف، ترجمه و تصويرگري به چشمان اعضاي محترم هيات داوران نرسيده است. كافي بود اين عزيزان فقط به عنوان يك بازديدكننده‌ ساده، پرسه‌اي در غرفه‌هاي شلوغ و پر ازدحام نمايشگاه مي‌زدند و يا حداقل از غرفه‌ ناشران حرفه‌اي ديدن مي‌كردند و از نزديك با توليدات سال گذشته ارتباط برقرار مي‌كردند ... .»

وی به نمایندگی از فعالان نشر کودک و نوجوان نوشته است: «حال با چنين وصفي، ناديده انگاشتن همه‌ تلاش‌هاي شبانه‌روزي و ناديده گرفتن شاخص‌هاي كمي و كيفي كه هر ساله بر مبناي آن‌ها برترين‌هاي هر حوزه توسط هيات داوران معرفي مي‌شدند، خستگي يك سالِ پرتلاش را بر دوش همه‌ همكارانمان باقي گذاشت.»

قدیانی در بخش دیگری از این گلایه‌نامه آورده است: «با اين توصيف هيچ انگيزه و دلخوشي براي ناشران بخش خصوصي براي حضور در عرصه‌ رقابت جدي و فرهنگي وجود ندارد. در صورتي كه انتظار مي‌رفت هيات محترم داوران در اختتاميه‌ ربع قرن نمايشگاه كتاب تهران ضمن معرفي ناشر برتر ربع قرن ايران در همه‌ زمينه‌ها نيز به انتخاب برترين‌ها اقدام مي‌كرد.»

او ادامه داده است: « به نظر مي‌رسد كه اين تصميم‌گيري با عجله گرفته شده است در صورتي كه بهتر بود براي چنين امر مهمي با جلسات متعدد كارشناسي و با اطلاعات بيشتر، دقيق و كامل تصميم‌گيري مي‌گرديد. يقيناً نوع برخورد و نگاه امسال هيات داوران در كاهش توليد و عدم رويكرد مناسب و شايسته‌ به حوزه‌ كودك و نوجوان در سال آتي مؤثر خواهد بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها