پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
101 راهكار آموزشي براي مديران مدارس به چاپ رسيد

كتاب «101 راه براي جلوگيري از تلف شدن در مديريت» نوشته مرتضي مجدفر منتشر شد. اين اثر 101 راهكار براي مديران مدارس در كارهاي مديريتي را به صورت مختصر و كاربردي كه تنها هشدار دهنده و نيز به نوعي آموزشي‌اند، بيان مي‌كند.-

مرتضي مجدفر، نويسنده كتاب «101 راه براي جلوگيري از تلف شدن در مديريت» با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در اين كتاب كوشيده‌ام تا محور مطالعات موردي خود را به مديران ناموفق اختصاص دهم و در هر مورد، دليل ناموفق شدن مديري را بررسي كنم، در واقع در اين اثر نوعي مهندسي معكوس صورت گرفته است. 

وي در ادامه سخنانش گفت: چون علت‌های ناموفق قلمداد شدن اغلب مديران مدارس و كنار گذاشته شدن آن‌ها از سِمَت مديريت مدرسه، پر تعداد و پر دامنه است، براي اين كه بتوانم همه يا تعداد بيشتري از اين دلايل را تحت پوشش قرار دهم، در اين نوشتار 101 راهكار براي مديران مدارس در كارهاي مديريتي را موجز، مختصر، كاربردي و در عين حال مبتني بر ادبيات داستاني در سطوري كوتاه و با ادبياتي كه تنها هشداردهنده و نيز به نوعي آموزشي‌اند، بيان كرده‌ام. 

وي افزود: همچنين در اين اثر از وارد شدن در تشريح ماجراها خودداري كرده‌ام و كوشيده‌ام تا علاوه بر ارايه اطلاعات به صورت كامل‌، از آسيب‌هايي مبني بر شناخته شدن مدير بركنار شده كه در آن سخن گفته شده است، در امان باشم.

مجدفر اظهار كرد: اطلاعات مربوط به هر كدام از موارد مذكور در اين اثر، از تجربه‌هاي كاري و مديريتي خودم، گفت‌وگو با مسوولان آموزش ‌و‌ پرورش در رده‌هاي گوناگون، گفت‌و‌گو با مديران بركنار شده، مطالعه اسناد، مدارك و پرونده‌هاي در دسترس و برخي مكتوبات علمي ايراني و خارجي و... استخراج شده‌اند.

كارشناس آموزش و پرورش بيان كرد: در تمام متن كتاب، راه‌هاي فرد و زوجي كه پشت سر هم آمده‌اند، به نوعي افراط و تفریط در يك كار، فعاليت و يا برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ريزي مديريتي مرتبط با هم را از دو زاويه گوناگون تشريح كرده‌ام و به دنبال تاكيد بر نوعي مديريت اقتضايي با محوريت اعتدال هستم. تقدم و تأخر راه‌هاي تلف شدن، هيچ دليل خاصي ندارد.

وي گفت: همچنين در پايان هر يك از راه‌ها ،پرسش‌ها، تمرين‌ها و نكته‌هايي مطرح شده است كه مي‌تواند توسط مخاطبان به شكل انفرادي و نيز به صورت گروهي در جلسات ويژه مورد بررسي و تبادل نظر قرار گيرد. از اين بخش‌ ‌كتاب، مي‌توان در نشست‌هاي تخصصي و كارگاه‌هاي آموزشي مديران مدرسه‌ها كه توسط ادارات آموزش ‌و ‌پرورش در سراسر كشور تشكيل مي‌شود، استفاده كرد.

مولف كتاب‌ «101 راه براي جلوگيري از تلف شدن در مديريت» عنوان كرد: مخاطبان با مطالعه متن هر يك از راه‌ها و سپس گفت‌و‌گو درباره پرسش‌ها، تمرين‌ها و نكته‌هايي كه در پايان هر راه آورده شده است، به نوعي دست به مطالعه موردي مي‌زند و با تحليل انتقادي، قدرت تفكر خلاق خود را افزايش مي‌دهند. همچنين مخاطبان با پاسخگويي به پرسش‌ها و قرار گرفتن در متن تمرين‌ها و نكته‌ها، خود در متن واقعه قرار مي‌گيرند و دليل تلف شدن مديري كه ماجراي او را خوانده‌‌اند به روشني براي آن‌ها تبيين مي‌شود.

مجدفر بيان كرد: برای مثال در یکی از راه‌ها، شیوه ارزشیابی کمی در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی و در یک راه دیگر چگونگی اعطای نمره انضباط به دانش‌آموزان دوره راهنمایی توضیح داده می‌شود که اکنون هر دو روش به طور کامل به‌گونه‌ای دیگر در حال اجرا هستند.

مولف كتاب‌ «101 راه براي جلوگيري از تلف شدن در مديريت» در پايان سخنانش گفت: همه موارد 101 گانه ارايه شده در اين نوشتار برگرفته از واقعیت‌اند اما با تغییرات اندکی که در برخی اطلاعات هر مورد داده شده است، امکان شناسایی و لو رفتن نام و مشخصات مدیر کنار رفته یا کنار گذاشته شده به حداقل رسیده است.

چاپ نخست كتاب «101 راه براي جلوگيري از تلف شدن در مديريت» اثر مرتضي مجدفر با شمارگان 2000 نسخه، 304 صفحه و به بهاي6 هزار و 500 تومان به تازگي از سوي انتشارات پيشگامان پژوهش‌مدار منتشر و راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط