سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳
نمايشنامه‌ی «گلشن راز» منتشر شد

انتشارات پیدایش «قصه‌ شیرین گلشن راز» را در قالب نمایشنامه به بيست و پنجمين نمایشگاه بين‌المللي کتاب می‌آورد.

ایبنا نوجوان: «قصه شيرين گلشن راز» از تازه‌‌ترين عناوين مجموعه‌ی «تازه‌هایی از ادبیات کهن برای نوجوانان» است که با بازنويسي ناهيد رضاعلی توسط نشر پیدایش منتشر شده است. 

اين كتاب به شیوه‌ای خلاق، منظومه‌ی «گلشن راز» شیخ محمود شبستری را در قالب یک نمایشنامه‌ی پانزده پرده‌ای برای نوجوانان روايت مي‌كند.
 
شیخ محمود شبستری در «گلشن راز» به پرسش‌های بنيادی انسان درباره‌ی هستی، پاسخ‌هایی عميق و نسبتا پيچيده می‌دهد كه در نسخه‌ی بازآفرینی‌شده‌، این مفاهیم ساده شده و در قالب پرسش‌هایی از سوی شخصیت «جوان» و پاسخ‌های «شیخ» مطرح می‌شوند.
 
انتخاب اين قالب، موجب بیان ساده‌ی معنای واژه‌ها و قابل درک‌شدن «گلشن راز» برای مخاطب نوجوان می‌شود. زبان ساده و استفاده‌ی تلفیقی از شعر و نثر، از ويژگی‌های قابل‌توجه «قصه‌‌ی شيرين گلشن راز» است:
«عبایش را برداشت و در سایه‌ی درخت پهن کرد. سادگی‌اش تماشایی بود. تبسمی کرد و گفت: نمی‌خواهی شروع کنی؟
گفتم...
سؤال
نخست از فکر خویشم در تحیر
چه چیز است آنچه گویندش تفکر
... جوان: ای شیخ در شناخت پروردگار متعال با کلمه‌ی تفکر زیاد برخورد می‌کنیم و هرچند معنی ظاهری آن روشن است، اما برای من هنوز مبهم است که تفکر در اصل به چه معناست؟
شیخ: همین سوال نشان می‌دهد که به‌ خوبی فکر می‌کنی.
- وقتی در عرفان مطالعه کردم متوجه شدم تعریف ساده‌ی «فکر کردن» برای لفظ تفکر کافی نیست.
- آفرین خوب دقت کردی، تفکر در واقع یک نوع حرکت است... .»
 
شخصیت «شیخ» در این کتاب، همان شیخ محمود شبستری است؛ خالق منظومه‌ای که نه ‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان به‌عنوان یکی از آثار ارزشمند ادبی و عرفانی شناخته می‌شود.
 
«گلشن راز» شبستری تاکنون به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، اردو و ترکی منتشر شده و شرح‌های بسیاری نیز بر آن نوشته شده است.
 
اين اثر، کتابی کاربردی و پلی برای ارتباط با شعرها و کتاب‌های عرفانی است. شبستری در این کتاب به‌دور از لفاظی‌ها و به کمک تمثیلات ساده، مفاهیم عرفانی را روشن می‌کند و عمق معانی را آشکار می‌سازد. 

«قصه‌ی شیرین گلشن راز» با تصويرسازی مانلی منوچهری به ‌تازگی منتشر شده و براي نخستین‌بار در غرفه‌ انتشارات پیدایش واقع در سالن 22C نمايشگاه كتاب تهران به در اختیار علاقه‌مندان گذاشته می‌شود.

 بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 13 تا 23 اردیبهشت‌ماه 1391 در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها