سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
وجود نسخه قدیمی قرآن کریم مربوط به قرن 15 میلادی در کتابخانه ملی لهستان

توماس ماکوسکی، ريیس کتابخانه ملی لهستان در نشست تخصصی معرفی کتابخانه لهستان که صبح امروز ( 5 اردیبهشت) در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزارشد، از وجود یک نسخه خطی قدیمی قرآن کریم مربوط به قرن 15 میلادی در کتابخانه ملی کشورش خبر داد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ايران، وی که براي ملاقات و گفت‌وگو با رييس كتابخانه ملي ايران به کشورمان سفر کرده است، پس از بازدید از بخش‌های مختلف اين کتابخانه در یک نشست تخصصی به معرفی کتابخانه ملی لهستان پرداخت و سپس به پرسش‌هاي کارشناسان سازمان پاسخ داد.

وی با ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: کتابخانه ملی لهستان کتابخانه مرکزی و یکی از مهم‌ترین موسسات فرهنگی دولتی این کشور است و ماموریت حفاظت از میراث مکتوب، الکترونیکی، دیداری و شنیداری و همچنین فراهم‌آوری آثار متفکران لهستانی در خارج و داخل این کشور را به عهده دارد.
 
ماکوسکی درباره نسخ خطی موجود در کتابخانه ملی لهستان گفت: مجموعه‌هایی که اشراف لهستانی در قرن 19 با موضوع فرهنگ و تاریخ شرق خریداری و به کتابخانه اهدا کرده‌اند و همچنین نسخه خطی معروف «رزوفسکی» در حوزه فرهنگ مردمان شرق از جمله نسخه‌های خطی موجود در این کتابخانه است. 

ريیس کتابخانه ملی لهستان ادامه داد: منابع این کتابخانه از طریق خرید، اهدا و مبادله با کتابخانه‌های داخلی و خارجی دیگر تامین می‌شود و اکنون 9 میلیون و 263 هزار منبع در آن وجود دارد. 

وی با اشاره به تحقیقی، تاریخی، اسنادی و مرجع بودن کتابخانه ملی کشورش در حوزه علم کتابداری و اطلاع‌رسانی، افزود: موسسه کتابشناسی که مسوولیت استانداردسازی اسناد و کتاب‌ها را به عهده دارد و موسسه مراجعه‌کنندگان و کتاب که به مطالعه مراجعه‌کنندگان و کاربران کتابخانه ملی لهستان می‌پردازد، دو موسسه مهم این کتابخانه‌اند. 

ماکوسکی به مراجعه حدود 120هزار کاربر به صورت حضوری و آنلاین به این کتابخانه در سال اشاره کرد و ادامه داد: سال آینده وب سایت جدیدی ويژه منابع دیجیتال و الکترونیکی توسط کتابخانه ملی لهستان راه‌اندازی می‌شود.
 
وی همچنین از کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای حضور در کنفرانس آتی فدراسيون بين‌المللي انجمن‌ها و موسسات كتابداري(ایفلا) که با عنوان «کتابشناسی در عصر دیجیتال» به صورت ماهواره‌ای برگزار می‌شود، دعوت كرد.
 
این همايش، 19 مرداد(9 آگوست) در ورشو برگزار می‌شود و به بررسی کتابشناسی‌ها در حوزه منابع آنلاین می‌پردازد. 

در ادامه برنامه‌های سفر ريیس کتابخانه ملی لهستان، وی عصر امروز ضمن ملاقات رسمی با دکتر اسحاق صلاحی ـ رييس كتابخانه ملي ـ در یک نشست خبری مشترک با ريیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ می‌دهد.

ريیس کتابخانه ملی لهستان در آستانه هفتادمین سالگرد پناهندگی حدود 120 هزار لهستانی به ایران در دوران جنگ جهانی دوم، ضمن ملاقات با صلاحی، درباره گسترش همكاري‌هاي مشترك آموزشي و تحقيقاتي در حوزه علوم كتابداري، اطلاع‌رساني و آرشيوي با وی مذاكره می‌كند.

تفاهمنامه همكاري ميان دو كتابخانه در سال 1388 به امضا رسيد و پي‌گيري اقدامات مشترك انجام گرفته و همكاري‌هاي دوجانبه از برنامه‌هاي مذاكرات و گفت‌وگوهاي صلاحي و ماكوسكي خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها