سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
خالق دن‌کیشوت در یک کتاب معرفی شد

«میگل د سروانتس» نام کتابی به قلم «دان ناردو» است که به تازگی با ترجمه شیوا مقانلو توسط انتشارات ققنوس وارد کتابفروشی‌ها شده. مخاطبان در این کتاب با تمام زوایای زندگی و آثار نویسنده رمانس «دن‌کیشوت» آشنا خواهند شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سروانتس نامی آشنا در تاریخ ادبیات جهان و اسپانیاست. رمانس «دن کیشوت» اثر سروانتس به اکثر زبان‌ها ترجمه شده و به باور همه منتقدان از پایه‌های ادبیات کلاسیک و همچنین نخستین رمان مدرن دنیاست. سروانتس همچنین 60 نمایشنامه نوشته که متاسفانه از این تعداد فقط 18 اثر او به دوران معاصر رسیده اند.

انتشارات ققنوس در انتشار کتاب‌هایی که به معرفی شخصیت‌های تاثیرگذار جهان می پردازد، کتاب «میگل د سروانتس» را با ترجمه شیوا مقانلو منتشر کرد. نویسنده این کتاب «دان ناردو» است که پیش از این نیز همین انتشارات کتاب‌های دیگری از این نویسنده را در معرفی شخصیت‌های تاثیرگذار چون «تیکو براهه» و «ژولیوس سزار» منتشر کرده بود.

کتاب با صحنه‌ای از نبرد لپانتو آغاز می‌شود که سروانتس در 24 سالگی خود در آن شرکت کرد و شجاعانه جنگید. در فصل‌های بعد مخاطب با گزارش کاملی از زمان تولد تا مرگ این نویسنده مشهور روبه‌رو می‌شود و می‌توان گفت که نکته‌ای ناگفته باقی نمی‌ماند.

مهمترین ویژگی کتاب در نثر روان و داستان‌گونه آن است . این نثر مخاطبان اصلی کتاب (یعنی نوجوانان) را اقناع خواهد کرد. کتاب همراه با تصویر است و حتی گاهشمار زندگی سروانتس که در انتهای کتاب آورده شده تصویری است. دان ناردو نمونه آثاری از سروانتس را در کتاب نیاورده است که شاید نقص کتاب به حساب بیاید، که شاید مترجم می‌توانست با ترجمه چند شعر از سروانتس و ساده کردن زبان آن این نقص را جبران کند تا مخاطبان با دنیای شعر او هم آشنا شوند.

همچنین کتاب پیشگفتاری کوتاه دارد که در آن به صورت بسیار مختصر دوره رنسانس توضیح داده شده است، البته همین مقدار توضیح برای آشنایی نوجوانان با این دوره از تاریخ تفکر و هنر مغرب زمین کفایت می‌کند.

در هر صورت لزومی در معرفی بزرگان ادب و هنر ایران و جهان به کودکان و نوجوانان وجود دارد و انتشار این کتاب به جهت اهمیت سروانتس اتفاق خجسته‌ای است. هر سال وزارت فرهنگ دولت اسپانیا جایزه‌ای را در حوزه ادبیات اسپانیایی به نام سروانتس برگزار می‌کند. ارزش مالی این جایزه 90 هزار یورو ست و از برندگان این جایزه می‌توان به بزرگانی چون، خورخه لوییس بورخس، کارلوس فوئنتس، اکتاویو پاز و رافائل آلبرتی اشاره کرد.

کتاب «میگل د سروانتس» نوشته دان ناردو را انتشارات ققنوس با ترجمه شیوا مقانلو در 111 صفحه و قیمت سه هزار و 200 تومان در دسترس مخاطبان قرار داده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها