یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
رباعی‌های امروز در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

دو کتاب در زمینه رباعی با انتخاب و مقدمه سیدعلی میرافضلی در نمایشگاه کتاب امسال ارایه می‌شود. یکی از این آثار به گزیده رباعی‌های جلیل صفربیگی اختصاص دارد._

میرافضلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در زمینه مطالعه رباعی‌های امروز، گزینه‌ای از رباعیات جلیل صفربیگی با عنوان «هشت چارانه» با انتخاب من از سوی انتشارات فصل پنجم در نمایشگاه کتاب امسال ارایه می‌شود.

وی توضیح داد: این کتاب،گزیده‌ای از هشت مجموعه رباعی صفربیگی همراه با مقدمه و تحلیل و بررسی آثار او را شامل می‌شود. در این کتاب از زاویه‌های مختلف و دیدگاه‌های زبانی، محتوایی و طنز ویژه نهفته در این اشعار، رباعیات صفربیگی را بررسی کرده‌ام.

این پژوهشگر در ادامه به کتاب دیگری اشاره و تشریح کرد: «در آستانه تازه شدن» عنوان جدیدترین کتاب من و در برگیرنده 100 رباعی امروز است که در مجموعه گزیده‌های موضوعی شعر امروز انتشارات سپید‌باوران به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: در مقدمه این اثر به سیر تحول رباعی طی سه دهه گذشته پرداخته‌ام و با توجه به معیار زیبایی‌شناسی از میان رباعی‌های شاعران معاصر دو تا پنج نمونه رباعی را برای این کتاب انتخاب کرده‌ام.

میرافضلی با تاکید بر بررسی رباعی‌های شاعران جوان و پیشکوست معاصر برای این کتاب افزود: در این اثر نمونه رباعی‌هایی از شاعرانی چون قیصر امین‌پور، سلمان هراتی، سیدحسن حسینی، ایرج زبردست، بیژن ارژن، جلیل صفربیگی، هوشنگ ابتهاج یا محمدرضا شفیعی‌کدکنی ارایه شده است. 

وی در پایان یادآور شد: در این کتاب نمونه رباعی‌هایی از حدود 50 شاعر و رباعی‌سرای معاصر ارایه شده است.

سیدعلی میرافضلی متولد سال 1348 در رفسنجان و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه شعرهای «تقویم برگ‌های خزان»، «گنجشک ناتمام» و «رباعیات خیام در منابع کهن»، «گوشه تماشا»(مروری بر جریان رباعی معاصر از 1300 تا 1382)، تصحیح «مونس‌الاحباب» و تصحیح «رباعیات فکری مشهدی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط